درمانهای خانگی (home remedies) زگیل تناسلی که مورد تایید مرکز کنترل و پیشگیری بیماریها (Centers for Disease Control and Prevention (CDC)) می باشد.

                                   درمانهای خانگی (home remedies) زگیل تناسلی که مورد تایید مرکز کنترل و پیشگیری بیماریها (Centers for Disease Control and Prevention (CDC)) می باشد.

این توصیه توسط مطالعات مورد اعتماد مرکز پیشگیری و کنترل بیماریها در آمریکا انجام شده است.

درمانهای خانگی به تنهایی قابلیت درمان نداشته بلکه توصیه می شود بعنوان یک مکمل به همراه درمانهای پزشکی استاندارد، نظیر استفاده از داروهای موضعی، فریز (یا کرایوتراپی با استفاده از ازت مایع)، کوتر (یا الکتروکوتر  با استفاده از جریان الکتریسیته)، لیزر و برداشتن با روش جراحی (کونیزاسیون با تیغ جراحی و یا LEEP) همراه شود.


چهار درمان خانگی 


1- عصاره درخت چای سبز (Green tea extract)

این عصاره شامل ترکیباتی نظیر سینه کاته چین (sinecatechins) و پلی فنون ای (polyphenon E)  که می تواند در درمان وارت تناسلی موثر باشد.

مطالعه ای در سال 2015 در دو گروه انجام شد، در یک گروه این عصاره را استفاده کردند و گروه دیگر بعنوان گروه شاهد فقط پلاسبو (شبه دارو) استفاده کردند. 

مشخص شد که این عصاره اثربخشی معادل درمانهای موضعی استاندارد، دارد.

در مطالعه ای در سال 2018 انجام شد، اثربخشی این عصاره بر روی وارت های پوستی مشاهده گردید.

این عصاره می تواند بصورت خارج از نسخه رسمی هم توسط داروخانه ها عرضه شود.




2- روغن درخت چای (Tea tree oil)

برای مدت طولانی در طب سنتی از این روغن برای درمان بیماریهای مختلف پوستی استفاده می شده است.

این روغن خاصیت ضد میکروبی دارد که می تواند از شدت بعضی از عفونت های ویروسی از جمله وارت کم کند.

مطالعات دقیقی از اثربخشی این روغن در وارت تناسلی گزارش نشده است ولی همان منابع محدود نشان دهنده اثربخشی آن در ناحیه تناسلی ، نظیر سایر نقاط بدن می باشد.

بطور مثال یک مطالعه از اثر بخشی این روغن بر روی زگیل دست بچه ها گزارش شده است که موثر بوده است. نویسندگان این مقاله پیشنهاد دادند که این اثربخشی را می توان به درمان وارت های تناسلی هم گسترش داد.

یک مطالعه در سال 2012 هم از اثربخشی این روغن برای درمان بیماری مولوسکوم کونتاژیوسوم (molluscum contagiosum) که یک بیماری پوستی ویرال هست، مشخص شده است.

فقط باید دقت شود این روغن بشدت می تواند پوست سالم را بسوزاند و برای مصرف باید قبل اش با یک پزشک مشورت شود.



3- عصاره شیره انجیر (Witch hazel)

درست مانند روغن درخت چای این عصاره هم در درمان انواع مختلف بیماریهای پوستی مورد استفاده قرار می گیرد.

این عصاره بدلیل ماهیت ملایمی که دارد شدت سوزانندگی پوست اش کمتر از روغن درخت چای است.

ولی با این وجود نباید در مخاطها نظیر داخل واژن و یا داخل مقعد استفاده شود.

یک مطالعه در سال 2014 ، گزارش نموده که این عصاره شیره انجیر بر علیه ژنوتایپ 16 ویروس HPV اثربخش بوده و این ویروس مهمترین علت ایجاد وارت تناسلی می باشد.

هرچند بدلیل آنکه این مطالعه روی نمونه های انسانی انجام نشده، خیلی قابلیت استناد ندارد.

هرچند در استان یزد در سالهای گذشته ، مطالعه ای از اثربخش بودن این شیره گزارش شده است که CDC به آن اشاره نکرده است.



4- عصاره سیر (garlic)

همانطور که می دانیم ، سیر تاریخچه بلندی در فرهنگ های مختلف برای آشپزی و مصارف درمانی دارد.

در سال 2018 ، یک مطالعه ای نشان داد که عصاره 10% سیر به مدت دو ماه می تواند اثربخشی مشابه با کرایوتراپی در درمان وارت تناسلی داشته باشد.

شرکت کنندگان بصورت درمان خانگی این عصاره را بر روی یک تکه پارچه گذاشته و روی محل مورد نظر به مدت 8 هفته قرار دادند.

البته از ضعف های این مطالعه آن بوده است که تعداد افراد شرکت کننده کم و همگی مرد بوده اند.

مقالات مرتبط با درمانهای خانگی (home remedies) زگیل تناسلی که مورد تایید مرکز کنترل و پیشگیری بیماریها (Centers for Disease Control and Prevention (CDC)) می باشد.

پرسش و پاسخ

سوال 1402/11/10

سلام خسته نباشید چندتا سوال داشتم اول اینکه تست hpv در اقایان چگونه انجام می شود منظورم اینه که اگر زگیل داشته باشند از زگیل نمونه برداری میشه و یا اگر نداشته باشن نمونه منی میگیرین؟ و دوم اینکه از دختر باکره ایا می توان تست hpv گرفت یا خیر؟ و سوم اینکه ایا کسی که hpv پرخطر داره بهش زدن گارداسیل رو توصیه می کنین؟

پاسخ مدیر 1402/11/10

مناطق نمونه برداری HPV در مردان 1- سطح آلت تناسلی (penile surface) 2- حفره حشفی یا حفره پوستی نزدیک به سر آلت (the glans / coronal sulcus=Preputial cavity) 3- ختنه گاه (Glans) و یا همان پوست ختنه گاه (prepuce) 4- کیسه بیضه (Scrotum) 5- ترشحات مجرا (Urethra) 6- مایع منی 7- ادرار 8- پوست دور مقعد 9- کانال مقعد (1و7)

سوال 1402/09/29

آیا مردی که مبتلا هستش با کاندوم رابطه برقرار کند احتمال ابتلا به شریک جنسی خیلی بالا میرود نکاتی هستش که رعایت کرد؟

پاسخ مدیر 1402/09/29

منظورتان HPV است . در روابط جنسی اکان انتقال صد در صد است . با پوشش این احتمال کم می شود ولی صفر نمی شود

سوال 1402/07/07

سلام وقت بخیر. آیا درمان های گیاهی مانند قارچ های گانودرما کهشدیدا تبلیغ می‌شود که درمان قطعی میدهد موثر می‌باشد یا خیر؟ واینکه درصد احتمال ابتلای دهان از طریق رابطه دهانی چقدر هست؟

پاسخ مدیر 1402/07/07

درمانهای خانگی به تنهایی قابلیت درمان نداشته بلکه توصیه می شود بعنوان یک مکمل به همراه درمانهای پزشکی استاندارد، نظیر استفاده از داروهای موضعی، فریز (یا کرایوتراپی با استفاده از ازت مایع)، کوتر (یا الکتروکوتر با استفاده از جریان الکتریسیته)، لیزر و برداشتن با روش جراحی (کونیزاسیون با تیغ جراحی و یا LEEP) همراه شود..در روابط جنسی و درگیری مخاط آلوده امکان انتقال صد در صد است

سوال 1402/05/25

آیا عملکرد واکسن گارداسیل در نوع خارجی و ایرانی متفاوت هست یا تبلیغ تجاری هست که خارجی ها بهتر هستند؟

پاسخ مدیر 1402/05/25

۱- پوشش ویروسها واکسن گارداسیل خارجی علاوه بر نوع ۱۶ و ۱۸ اچ پی وی، در برابر تیپ ۱۱ و ۶ هم مصونیت ایجاد می کند. ولی واکسن ایرانی فقط تیپهای ۱۶ و ۱۸ این ویروس را پوشش می دهد. ۲- مقدار مقاومت در مورد واکسن پاپیلوگارد مطالعات کافی وجود ندارد و نمی توانیم در مورد مقدار مدت مصونیت آن نظری دهیم. با این حال می دانیم این واکسن می تواند در برابر تیپهای ۱۶ و ۱۸ ایجاد مصونیت کند، اما چقدر پایداری دارد مشخص نیست. در سمت دیگر واکسن گارداسیل-۴ در صورتیکه سه دوز آن تزریق شود، ایمنی مادام العمر ایجاد می کند و نیازی به تکرار دوز در آینده نیست. ۳- دسترسی دسترسی به واکسن ایرانی زگیل تناسلی (پاپیلوگارد) چون تولید داخلی است، راحت است. اما واکسن گارداسیل خارجی چهارگانه یک واکسن وارداتی است و ممکن است برای هر سه دوز تزریق تان نتوانید آن را پیدا کنید. گارداسیل ۹ نیز کلاً وارد ایران نمی شود و پیدا کردن سه دوز آن بسیار سخت و هزینه آن به طور قابل توجهی بالاست. ۴- قیمت بارزترین تفاوت واکسن ایرانی و خارجی در قیمت آنها نیز هست. قیمت واکسن گارداسیل خارجی به دلیل نوسانات قیمت ارز در ایران و تفاوت ارز ایران و دلار خیلی بیشتر از واکسن زگیل تناسلی پاپیلوگارد است. شما به سه دوز از این واکسن ها برای تزریق نیاز دارید و برای بیشتر ایرانی ها واکسن پاپیلوگارد به لحاظ قیمت خیلی مقرون به صرفه تر از انواع خارجی است.

6LdfT2UfAAAAAAxZguzC6elM2sHztpu8uBz5oaJf