مقایسه 5 روش FDA approved برای انجام HPV testing طبق گایدلاین ASCCP سال 2019

مقایسه 5 روش FDA approved برای انجام HPV testing طبق گایدلاین ASCCP سال 2019


طبق آخرین گایدلاین ASCCP، بدلیل تغییر پایه غربالگری از سیتولوژی و یا cotesting به تست Primary HPV screening و یا HPV alone screening سبب شده است که این گایدلاین فوکوس بیبشتری بر روی FDA approved بودن متد آزمایش HPV مورد استفاده در غربالگری کانسر سرویکس کند.

چرا که کوچکترین اشتباه در تست می تواند حداقل 5 سال و حداکثر 10 سال بیمار را در یک وضعیت نامشخص قرار دهد.

یک  undetected HPV پایدار می تواند در عرض یک بازه 5 ساله تغیرات پاتولوژیک بااهمیتی را ایجاد کند.

برای رفع این نگرانی، تاکید بسیار زیادی در استفاده از یک روش FDA approved شده است، این مطلب در مطالعات متعدد مورد استفاده در گایدلاین ASCCP سال 2019 که شامل مطالعات  KPNC, ATHENA, CDC NBCEEDP می باشد ، نیز مورد اشاره قرار گرفته است.

بعبارتی پاشنه آشیل این پروتکل زمانی است که از یک روش  Non FDA approved استفاده کنیم که سبب تغییرات زیادی در مدیریت غربالگری کانسر سرویکس می شود. 

.

بنابراین طی یکی از گایدلاین های ASCCP  سال 2019 ، به مقایسه 5 روش FDA approved مورد استفاده در آمریکا پرداخته است و آنها را با هم مقایسه کرده است.

.

این روش ها عبارتند از:

1- روش Cobas (مربوط به کمپانی Roche) 

2- روش Aptima (مربوط به کمپانی Gen Probe و یا Hologic آمریکا)

.

توجه : این دو روش در ایران هم در دسترس می باشد.

.

3- روش BD Onclarity (مربوط به کمپانی Becton Dickinson) 

4- روش  Cervista (مربوط به کمپانی Hologic) 

5- روش Hybrid Capture II (مربوط به کمپانی Qiagen) 

توجه: کمپانی کیاژن بعد از این روش ، تلاش کرد روش های دیگری را هم به بازار عرضه کند ولی تاکنون نتوانسته است مجوز FDA را برای حتی پروتکل cotesting و یا reflex HPV بدست آورد.

.

مقایسه روش ها طبق جدول ذیل صورت گرفته است:

.

.

.

1- فقط تست Aptima (مربوط به کمپانی Gen Probe و یا Hologic آمریکا) بر مبنای mRNA می باشد و بقیه روش ها بر مبنای DNA می باشند. 

2- فقط روش Cobas (مربوط به کمپانی Roche) در سال 2014 و BD Onclarity (مربوط به کمپانی Becton Dickinson) در سال 2018 تاییدیه FDA برای HPV primary screening را دریافت کردند و بقیه روش ها فقط تاییدیه FDA را برای انجام تست HPV طی پروتکل های relex HPV testing و یا  cotesting را دارند.

3- به غیر از روش Hybrid Capture II (مربوط به کمپانی Qiagen) که قادر به تشخص 13 ژنوتایپ پر خطر می باشد (ژنوتایپ 66 قابل تشخیص در این روش نمی باشد) ، بقیه روش ها قادر به تشخیص هر 14 ژنوتایپ پر خطر می باشند. در روش فوق دیده شده بعضی از ژنوتایپ ها (احتمالاً در گروه پرخطر که به آن probable High Risk HPV نظیر ژنوتایپ های 53، 66، 67، 70، 80 و 82 می تواند طی یک واکنش متقاطع بصورت درصد کمی از این موارد در این ژنوتایپ دیتکت شود که با توجه به عدم اطلاع کافی از تاثیر این ژنوتایپ ها در روند بیماری ، می تواند موارد مثبت کاذب تست را افزایش دهد.

4- فقط روش Cobas  و BD Onclarity  قابلیت گزارش partial HPV genotyping بطور همزمان را دارند (یعنی بطور همزمان به غیر از مثبت و یا منفی بودن این چهارده ژنوتایپ ، قابلیت گزارش ژنوتایپ های 16 و 18 را بصورت جداگانه در همان مرحله اول را دارند.


5- تست Aptima  قابلیت  گزارش partial HPV genotyping طی یک مرحله اضافه تر را دارد.

6- فقط روش Cobas و BD Onclarity دارای کنترل داخلی زنجیره B-Globin می باشد ، که بعنوان مارکر تشخیصی وجود سلول های اپی تلیال در محتوای نمونه ارسال شده بصورت Liquid Base عمل می کند. بعبارتی اگر تست مرحله کنترل داخلی را پاس کند و تست از این نظر valid شود نشانه آن است که به اندازه کافی سلول اپی تلیال در نمونه وجود دارد و تست دارای اعتبار بیشتری است.

7- روش Cervista (مربوط به کمپانی Hologic) و روش Aptima هم کنترل داخلی دارند که فقط مربوط به مراحل آزمایش می باشد و مربوط به کنترل سلولاریتی نمونه نمی باشد.

8- روش Hybrid Capture II اصلاً کنترل داخلی ندارد. 

9- بعضی از مطالعات نشان داده است که ویژگی تست Aptima کمی بالاتر از روش های دیگر بوده و در نتیجه موارد مثبت کاذب تست کمتر از روش هایی است که بر پایه DNA می باشند.

توجه: امکان گزارش منفی کاذب در روش های Hybrid Capture II ، Cervista و Aptima  بدلیل کاهش سلولاریتی نمونه وجود دارد در حالیکه در دو روش دیگر اگر سولاریتی کم باشد جواب بصورت invalid گزارش می شود و اصلاً ریپورتی برای HPV نخواهیم داشت.

مقالات مرتبط با مقایسه 5 روش FDA approved برای انجام HPV testing طبق گایدلاین ASCCP سال 2019

راه اندازی اولین تکنولوژی دارای تائیدیه FDA در ایران، جهت تشخیص HPV (ب...
بدینوسیله آزمایشگاه نیلو راه اندازی تکنولوژی Cobas HPV DNA Testing را به عنوان اولین تکنولوژی دارای تائیدیه FDA (FDA approved) در...
آخرین توصیه انجمن کولپوسکوپی و پاتولوژی دهانه رحم آمریکا جهت تست HPV (...
HPV یک ویروس از خانواده پاپیلوما ویروس هاست که مانند تمام اعضای این خانواده فقط می تواند سلولهای پوششی پوست و مخاط را درگیر کند. ب...

سوالات متداول مقایسه 5 روش FDA approved برای انجام HPV testing طبق گایدلاین ASCCP سال 2019

به روش آزمایش در برگه دقت کنید که آیا به روش FDA approved انجام شده است یا خیر، بطور کلی روش های FDA approved بصورت: 1- مثبت از نظر دو ژنوتایپ 16 و یا 18 (و گاهی 45)، 2- مثبت از نظر سایر ژنوتایپ های پر خطر و 3- منفی از نظر همه موارد گزارش می شود و هیچ ژنوتایپ کم خطر گزارش نمی شود (چرا که هیچ ارزشی در پیگیری کانسرها ندارد). بنابراین روش هایی که سایر ژنوتایپ ها را گزارش می کند به احتمال زیاد تاییدیه FDA را نداشته و طبق گایدلاین ASCCP خیلی نباید به جوابش تکیه کرد و نگران اش شد.

از بین روش های FDA approved که در این مقاله به آن اشاره شده است فقط دو روش Cobas HPV  و روش  Aptima  در ایران وارد شده است و باید در برگه جواب به آن اشاره شود.

پرسش و پاسخ

سوال 1403/01/20

سلام وقت بخیر. از طریق ازمایش خون هم میشه فهمید مبتلا به hpv هستیم یا خیر؟

پاسخ مدیر 1403/01/20

خیر به جز در موارد بسیار بسیار نادر وارد خون نمی شود

سوال 1402/03/10

من تو ازمایشگاه شما تست hpv دادم و تایپ ۴۵ مپبت بود روش ازمایش revere dot blot این روش میتونه مثبت کاذب باشه ؟ با توحه به اینکه شریک جنسی من تست پاو اسمیر و سونو واژینال داده و هیچ علائمی مشاهده نشده ( البته ایشون از سیستم ایمنی پایینی هم برخورداره) و سوال بعدی اینکه ایا معاینه بالینی میتونه جواب ازمایش رو رد کنه؟

پاسخ مدیر 1402/03/10

معاینه بالینی تاثیر دارد ولی در بسیاری موارد مبتلا به hpv فرد زگیل ندارد ولی دلیل بر عدم ویروس نمی باشد . در روابط جنسی امکان انتقال صد در صد است ذر برخی افراد به دلیل سیستم ایمنی قوی از بدن پاک می شود

سوال 1401/05/29

نامزدم آزمایش اچ پی وی داده و تایپ ۶۸ و ۷۳ داره ، ولی هیچ علائمی از زگیل هم نداشته ، حالا ما از کجا متوجه شویم که آزمایش صحیح هست یا اشتباه ؟

پاسخ مدیر 1401/05/29

نداشتن زگیل دلیلی بر عدم وجود ویروس نمی باشد و باید با تست مولکولی عدم وجود یا نبود آن تایید شود. ابتدا دقت کنید ایا روش مورد استفاده FDA approved بوده یا خیر ، در غیر اینصورت امکان نتایج مثبت و منفی کاذب وجود دارد. چراکه بطور کلی روش های FDA approved بدین صورت است که: 1- مثبت از نظر دو ژنوتایپ 16 و یا 18 (و گاهی 45)، 2- مثبت از نظر سایر ژنوتایپ های پر خطر (و امکان تفکیک ژنوتایپ ها وجود ندارد و هرگاه در برگه ای سایر ژنوتایپ های پرخطر مثل 31, 33, و غیره گزارش شود نشان دهنده آن است که روش فوق مورد تایید FDAنمی باشد) 3- منفی از نظر همه موارد گزارش می شود و هیچ ژنوتایپ کم خطر گزارش نمی شود (چرا که هیچ ارزشی در پیگیری کانسرها ندارد). بنابراین روش هایی که سایر ژنوتایپ ها را گزارش می کند به احتمال زیاد تاییدیه FDA را نداشته و طبق گایدلاین ASCCP خیلی نباید به جوابش تکیه کرد و نگران اش شد.

سوال 1401/03/28

با سلام خدمت شما من آزمایش پاپ اسمیر و hpv دادم و روش آزمایش hybridization هست و جواب آزمایش تایپ ۵۳ و ۳۴ رو مشخص کرده یا امکان دارد نتیجه مثبت کاذب باشه چون تا به حال رابطه پر خطر نداشته ام با تشکر

پاسخ مدیر 1401/03/28

به روش آزمایش در برگه دقت کنید که آیا به روش FDA approved انجام شده است یا خیر، بطور کلی روش های FDA approved بصورت: 1- مثبت از نظر دو ژنوتایپ 16 و یا 18 (و گاهی 45)، 2- مثبت از نظر سایر ژنوتایپ های پر خطر و 3- منفی از نظر همه موارد گزارش می شود و هیچ ژنوتایپ کم خطر گزارش نمی شود (چرا که هیچ ارزشی در پیگیری کانسرها ندارد). بنابراین روش هایی که سایر ژنوتایپ ها را گزارش می کند به احتمال زیاد تاییدیه FDA را نداشته و طبق گایدلاین ASCCP خیلی نباید به جوابش تکیه کرد و نگران اش شد.

سوال 1399/09/21

سوال: با سلام.خانم 30 ساله هستم،پارسال واکسن گارداسیل رو تزریق کردم.اخیرا تست پاپ اسمیر و hpv انجام دادم، که 66 از نوع پر خطر و 84 از نوع کم خطر گزارش شده که طبق فرمایشات شما احتمالا از نوع FDA نیست و جواب پاپ اسمیر هم نرمال بود.میخواستم بدونم اگر همسرم در آزمایشگاه شما تست hpv رو انجام بدن (برای اینکه متوجه بشیم هر دو یک تایپ رو داریم یا نه که همدیگه رو آلوده تر نکنیم ) با توجه به اینکه من جای دیگه ای آزمایش دادم و روش ها متفاوت بوده، جواب ارزشی برای ما داره یا نه و اگه مشخص بشه تایپهای دیگه ای از hpv رو دارن ، ممکنه تا الان اونهارو نگرفته باشم و با تماس های بعدی به من منتقل بشه یا هرچی بوده تا الان منتقل شده؟چون شما فرمودین انتقال صد درصدیه ولی پزشک خودم گفتن ممکنه بعضی از ژنوتایپهارو هنوز از ایشون نگرفته باشم و بعدا بگیرم . ما به تازگی ارتباطمون رو شروع کردیم و حدودا 30 باری با هم رابطه داشتیم. و من اخیرا کنسر سینه داشتم،جراحی شدم و قراره پرتودرمانی شم و قرصی شبیه شیمی درمانی یا هورمون درمانی استفاده کنم.با توجه به اینکه احتمالا بدنم ضعیف میشه احتمالش هست تایپهایی رو همسرم داشته و من قبلا در برابرشون مقاوم بودم ولی الان نباشم و مبتلا بشم؟ و اینکه اگر دهان هم آلوده شده باشه، با تماس های بعدی ممکنه آلوده تر بشه یا نه؟و در صورت از بین رفتن ویروس، ویروس از همه ی قسمت‌ها مثل واژن، مقعد و دهان پاک میشه یا ممکنه بعضی قسمت‌ها باقی بمونه؟ و با توجه به نوع کم خطر 84 که برای من گزارش شده ممکنه دچار زگیل تناسلی هم بشم یا نه؟ ممنون

پاسخ مدیر 1399/09/21

جواب: همانطور که فرمودین امکان انتقال در روبط جنسی صد در صد می باشد . لذا تمام ویروس هایی که در بدن شریک جنسی باشد به شما منتقل می شود و بالعکس و در صورت اینکه تست FDA aPPROVED داده باشید باید جواب تستان یکی باشد ولی تفاوت این است که براساس قدرت سیستم ایمنی افراد ویروس ها از بدن پاک می شوند . در ارتباط با ویروس دهانی هم همینگونه ات و هرجایی که مخاط درگیر شود اکان انتقال ویروس نیز وجود دارد. میتوانید تست Oral HPV بدهید تا مطمئن شوید . بله همانطور که گفته شد با تقویت سیستم ایمنی ویروس از کل بدن پاک می شود و این زمان هم بستگی به لود ویروس هم دارد تگر یزان ویروس خیلی زیاد باشد کمی زمانبرتر می شود. را توصیه می کنم ، چرا که واکسن حداقل جلوی آلوده شدن شما به چند ژنوتایپ شایع HPV را گرفته و در افراد HPV مثبت از آلودگی مجدد آنها به سایر ژنوتایپ های شایع HPV جلوگیری می کند. 2- به نکات ذکر شده در مقاله " مروری بر روش های درمانی عفونت با HPV " در همین وب سایت توجه کرده و تا حتی الامکان ایمنی تان را تقویت کنید. این نکات سبب می شود که عفونت HPV پایدار نشود و زودتر توسط بدن پاک شود (مهمترین علت ایجاد کانسر در HPV وجود عفونت پایدار توسط این ویروس می باشد). نظیر: - عدم استعمال دخانیات، - عدم استفاده طولانی مدت از OCPs (یا قرص های ضدبارداری خوراکی)، - انجام تست از ترشحات واژن و دهانه رحم برای تشخیص عفونت های کلامیدیا، HSV type II و یا HIV (امروزه یک پانل برای 11 میکروارگانیسم ایجاد کننده عفونت های منتقله از طریق تماس جنسی (STDs) طراحی شده است که بطور همزمان همه میکروارگانیسم های ایجاد کننده این عفونت ها را شناسایی کرده و با درمان اختصاصی آنها زمینه عفونت در محیط واژن و دهانه رحم را از بین برده و در نتیجه از پایدار شدن HPV جلوگیری می کند. چرا که دیده شده است HPV در محیطی که عفونی می باشد رشد و نمو بهتری پیدا می کند تا در یک محیط سالم در ناحیه واژن و دهانه رحم. - فاکتورهای تغذیه ای (رژیم های کم پروتئین) و غنی از فولات یا ویتامین B9 که رل مهمی در پیشگیری از ابتلاء به عفونت با HPV 16 و دیسپلازی دهانه رحم دارد (توجه شود که این نکته در مورد مصرف قرص های اسیدفولیک جهت پیشگیری از ابتلاء به HPV اثبات نشده است). بنابراین غذاهای غنی از فولات نظیر مارچوبه ( asparagus)، لوبیا قرمز، بروکلی، عدس (lentils)، بامیه (okra)، کلم دکمه ای (brussels sprouts)، نخود فرنگی، نخود ایرانی (chickpeas)، آووکادو، اسفناج، پرتقال، گواوا (guava)، خربزه درختی (papaya)، مانگو، موز، انار (pomegranate)، کاهو، گل کلم، کلم و ماش (mung beans) در این بیماران توصیه می شود. - تشخیص و درمان همزمان عفونت در همسر. - مصرف قهوه گانودرما (هنوز نیازمند مطالعات مبتنی بر شواهد بیشتری برای اثربخشی آن است

سوال 1399/07/10

سوال: ۳۴ سالمه دوماه پیش تست پاپ اسمیر و اچ پی وی دادم که پاپ اسمیرم نرمال بود.ولی متاسفانه اچ پی وی ۵۱.۵۳.۵۸ مثبت بود.تست اچ پی وی با متدhybridانجام شده که آیا تایید fAd هست؟ میتونه مثبت کاذب باشه ؟ واینکه من هیچ گونه زگیل روی بدنم نداشتم و اینکه فلن مرحله یک گارداسیل ۴ رو هم زدم و منتظر جواب تست کولپوسکوپی هستم.بنظر شما جواب تست ام چقدر میتونه وخیم مشکوک باشه .خیلی نگرانم .لطفا پاسخ بدید🌹

پاسخ مدیر 1399/07/10

جواب: اگر روش Hybrid Capture II (مربوط به کمپانی Qiagen) باشد جزو متدهای مورد تایید FDA است به طور کل برای انکه بدانید روش FDA approved هست یا نه به جواب تست توجه کنید. بطور کلی روش های FDA approved بصورت: 1- مثبت از نظر دو ژنوتایپ 16 و یا 18 (و گاهی 45)، 2- مثبت از نظر سایر ژنوتایپ های پر خطر و 3- منفی از نظر همه موارد گزارش می شود و هیچ ژنوتایپ کم خطر گزارش نمی شود (چرا که هیچ ارزشی در پیگیری کانسرها ندارد). بنابراین روش هایی که سایر ژنوتایپ ها را گزارش می کند به احتمال زیاد تاییدیه FDA را نداشته و طبق گایدلاین ASCCP خیلی نباید به جوابش تکیه کرد و نگران اش شد نداشتن زگیل نشان دهنده عدمابتلا نمی باشد . اکثرا زگیل نوع کم خطر ویروس را شامل می شود. نگران نباشید تا جواب کولپوسکوپی صبر کنید.

6LdfT2UfAAAAAAxZguzC6elM2sHztpu8uBz5oaJf