موارد افزایش AFP در بارداری (بروز شده)

بروز شده در تاریخ: 96/09/25

افزایش AFP یا آلفا فیتو پروتئین با آنومالی‌های ساختاری بدن (fetal structural anomalies) ارتباط دارد که در زیر به برخی از آنها اشاره شده است:

الف) اختلالات طناب عصبی یا NTDs

لوله عصبی قسمتی از جنین است که به مغز و طناب نخاعی، عقب جمجمه و قسمت های عقبی مهره ها تبدیل می شود. اگر تکامل جنین به طور طبیعی انجام نشود ممکن است کودک با نواقصی در بخش های مذکور به دنیا بیاید.
نواقص لوله عصبی چیست؟
دستگاه اعصاب مرکزی کودک، مانند صفحه مسطحی از سلول ها آغاز می شود که در حالی که کامل می شود به درون یک لوله وارد می شود. جلوی لوله که در حدود روز 23 از حیات جنین بسته می شود به مغز تبدیل می شود. انتهای دیگر لوله که در حدود روز 28 از حیات جنین بسته می شود به انتهای پایینی نخاع تبدیل می شود. در صورتی که به هر دلیلی هر یک از این دو انتها بسته نشود نقصی در لوله عصبی رخ می دهد.

1- نوع شایع آن اختلال طناب عصبی باز[open neural tube defects] است که در آن مغز و طناب نخاعی از طریق شکافی در جمجمه و یا مهره‌ها در معرض محیط بیرون قرار می‌گیرند و مثال‌های معروف آن اسپاینا بایفیدای باز[open spina bifida] (حفره ای در ستون فقرات)، یا میلومننگوسل،[myelomeningocele] آنانسفالی (فقدان جمجمه) و آنسفالوسل[encephalocele] (حفره ای در جمجمه) است که با افزایش AFP تشخیص داده می‌شوند. قدرت تشخیص AFP برای اسپاینا بایقیدای باز قدرت تشخیص 90% و برای آنانسفالی قدرت تشخیص 98% دارد.

موارد نادرتر اختلالات طناب عصبی نوع بسته آن[closed NTDs] است که در آن نقص‌های نخاعی توسط یک لایه پوست پوشانده شده و مثال‌های معروف آن عبارتند از: لیپومیلومننگوسل[lipomyelomeningocele]، لیپومننگوسل[lipomeningocele] و اختلالات نورولوژیک ناشی از دفرمیتی طناب نخاعی[tethered cord](که با اندازه گیری AFP تشخیص داده نمی‌شود).

ب) اختلالات دیواره شکمی[2] همانند گاستروشیزی[3] (نوعی فتق دیواره شکمی همراه با افزایش شدید AFP که بعد از تولد قابل درمان است) و اٌمفالوسل.[4]، اختلالات مادرزادی کلیه، آترزی مری و هر وضعیتی که باعث دیسترس (آزردن) شود مانند تهدید به سقط (threatened abortion) و مرگ جنینی (Fetal demise) شود
ج) تراتوما[5] (تومورهای با منشاء سلول‌های زایا)

د) سیستیک هایگروما.[6](اختلالات چند کانونی غدد لنفاوی)


از هر هزار نوزادی که در ایالات متحده به دنیا می آیند یک نفر آن ها دچار نقص لوله عصبی می باشد. درصد وقوع این بیماری در انگلستان بیشتر و در ژاپن کمتر است. علت تفاوت درصدها در کشورهای گوناگون مشخص نمی باشد.

پیشگیری از نقص لوله عصبی نوزادان
علل نواقص لوله عصبی نامشخص است، اما معلوم شده که اگر زن به مدت یک ماه قبل از بارداری و نیز در طول سه ماهه اول بارداری یک بار در روز مقدار کمی اسید فولیک مصرف نماید، احتمال ابتلای فرزندش به نواقص لوله عصبی کاهش می یابد. در اوایل بارداری، آزمایش های جنین، مانند آزمایش خون و سونوگرافی معمولا نقص لوله عصبی را مشخص می کند. اگر نقص شدید باشد و یا احتمال زنده ماندن کودک کم باشد، زوجین می توانند تصمیم به سقط جنین بگیرند. اگر شما یا پدر فرزندتان دارای سابقه خانوادگی از نقایص لوله عصبی هستید، یا قرص های ضد تشنج مصرف می کنید و یا مبتلا به دیابت هستید قبل از بارداری با پزشک خود در این باره مشورت نمایید. برخی از مطالعات نشان می دهد چاق بودن مادر خطر ابتلا به نواقص لوله عصبی را در نوزاد افزایش می دهد، پس بهتر است قبل از اقدام برای بارداری به وزن ایده آل برسید.

درمان نقص لوله عصبی نوزادان
در نقص لوله عصبی خفیف گاهی ممکن است هیچ علایمی بروز ندهد و هیچ درمانی هم لازم نباشد. برای موارد شدیدتر درمان با جراحی لازم می باشد. مثلا در هیدروسفالی یا تجمع مایع در مغز (آب آوردن مغز) لوله را وارد مغز می کنند و مایع را خارج می سازند. با این وجود ممکن است کودک به طور دائمی معلول بماند. در این صورت برای کودک ورزش درمانی تجویز می شود و به او کمک خواهند کرد تا با وجود معلولیت، زندگی خود را ادامه دهد.

غربالگری اختلالات طناب عصبی نوزادان
جهت غربالگری اختلالات طناب عصبی از اندازه گیری مارکر AFP برای سه ماهه دوم استفاده می شود. این مارکر در ابتدا توسط کیسه زرده (Yolk sac) و سپس توسط کبد سنتز شده و به مقدار کم توسط دستگاه گوارش جنین تولید می شود. در انتهای سه ماهه اول تقریبأ تمام AFP از کبد جنین تولید می شود. بالاترین سطح سرمی AFP در جنین بین هفته های 11 تا 13 هفتگی تشکیل شده است. این پروتئین از سد خونی - جفتی عبور کرده و وارد گردش خون مادر می شود، مقدار خیلی کمی هم وارد حفره آمنیوتیک می شود. سطح آن در خون مادر تا هفته 26 الی 32 هفتگی در حال افزایش بوده و تا 250 نانوگرم در لیتر می رسد. جنین مبتلا به اختلالات طناب عصبی باز باعث نشر مستقیم AFP به فضای آمنیوتیک شده و غلظت آن در مایع آمنیون افزایش می یابد. همینطور سطح آن در خون مادر افزایش می یابد. تست‌های غربالگری سه ماهه دوم حساسیت بالایی (حدود 80%) برای تشخیص این اختلالات دارند. اختلال طناب عصبی به دو شکل دیده می‌شود:

در حالت نرمال میزان AFP MoM کمتر از 2.5 است و هرگاه مقدارAFP MoM از 2.5 بیشتر شود، روند پیگیری آن به ترتیب ذیل است:

الف) انجام سونوگرافی دو و یا سه‌بٌعدی: برای تأیید سن جنین، تشخیص دوقلو بودن و یا آننسفالی انجام می شود. (1 درصد بارداریها به صورت حاملگی دوقلویی می باشد که 2/3 آن دی زیگوت بوده و و 1/3 آن منوزیگوت می باشد).

توجه 1: قدرت تشخیص AFP برای آننسفالی 88% و برای اسپاینا بایفیدای باز 79% است. این اختلالات معمولاً در سونوگرافی با رزولوشن بالا از هفته 18 به بعد قابل تشخیص بوده، ولی فرم‌های شدید آننسفالی زودتر از 16 هفتگی نیز در سونوگرافی قابل تشخیص است.

توجه 2:AFP MoM بیش از 5 همراه با uE3 MoM کمتر از 0.3 احتمال آننسفالی را مطرح می سازد.

ب) تکرار اندازه‌گیری AFP: اندازه گیری AFP به فاصله 10- 7 روز بعد از اولین اندازه‌گیری در مواردی که AFP MoM بین 3.5-2.5 و سن جنین کمتر از 19 هفته است. تکرار این تست به منظور اثبات روند رو به افزایش سطح AFP بر اثر اختلالات طناب عصبی باز است.

توجه: در موارد ذیل تکرار تست AFP ضرورتی ندارد:

1- سن جنین از 19 هفته بیشتر باشد.

2- نتیجه تست غربالگری از نظر سندرم داون، اسکرین مثبت باشد.

3- AFP MoM از 3.5 بیشتر باشد.

در 5/3٪ بارداری‌ها AFP MoM بیشتر از 2 است و در 50% موارد با تکرار این تست پس از یک هفته نتیجه طبیعی می‌شود و به بررسی بیشتر نیاز ندارد.

ج) مشاوره ژنتیک: به دلیل آنکه بسیاری از اختلالات ژنتیکی منجر به اختلالات طناب عصبی باز می‌شود مشاوره ژنتیک و در صورت لزوم انجام آمنیوسنتز برای بررسی اختلالات کروموزومی و ژنتیکی و اندازه‌گیری AFP مایع آمنیون توصیه می شود. در صورت بالا بودن AFP در مایع آمنیون، اندازه‌گیری استیل کولین استراز (برای اثبات نشت AFP از طناب عصبی) توصیه می‌شود. در صورت مثبت شدن استیل کولین استراز مایع آمنیون حتی با وجود طبیعی بودن یافته‌های سونوگرافی، تشخیص اختلالات لوله عصبی مسجل می‌شود.

د) به دنبال طبیعی بودن نتایج آمنیوسنتز و رد دیگر عوامل مربوط به مادر (مثل تومورهای تخمدان، نژاد، سیگاری بودن، نسبت خونی با شوهر، منطقه جغرافیایی، کم‌خونی، جنس جنین)، جفت یا جنین، بالا بودن غیر قابل توضیح AFP با افزایش ریسک پیامدهای نامطلوب بارداری و اختلالات جفتی (مثل کوریوکانژیوما،[7] کوریوکارسینوما[8] و مرگ جنین) همراه است.

پیامدهای نامطلوب بارداری که در پی افزایش AFP دیده می‌شوند عبارتند از:

- پارگی زودرس کیسه آب[9]

- زایمان زودهنگام[10]

- درد زایمان زودهنگام (Premature labor)

- تولد با وزن کم[11]: در مطالعه دکتر کاتز[12] و همکارانش مشخص شد که افزایش AFP می‌تواند ریسک زایمان نوزاد کم‌وزن را 2 تا 4 برابر افزایش دهد که این مسأله به دلیل زایمان زودرس و یا محدودیت رشد داخل رحمی (IUGR) روی می‌دهد. در مطالعه دکتر هارلی[13]نیز مشخص شد که اگر افزایش AFP با سطح غیر طبیعی hCG (Mom>2.5 و یا MoM

- پره‌اکلامپسی

- IUGR

- دکولمان جفت:[14] AFP تا 10 برابر افزایش می‌یابد.

- مرده‌زایی

- IUFD

- کاهش مایع آمنیون[15]

- خونریزی وسیع هنگام زایمان[16]

- نارس بودن[17]

اتیولوژی افزایش AFP در این اختلالات این است که وجود هر گونه اختلال در عملکرد و یا ساختار جفت با ایجاد نقص در سد جفتی - خونی، سبب افزایش انتقال AFP از جنین به خون مادر شده و در نتیجه سطح AFP در خون مادر افزایش می یابد.

توجه 1: افزایش غیرقابل توضیح AFP به همراه یک یافته غیر طبیعی در داپلر شریان رحمی[18] با افزایش ریسک ابتلاء به پره‌اکلامپسی، زایمان پیش از موعد، IUGR و IUFD همراه است.

توجه 2: در صورتی که سطح AFP MoM بین 2.5 تا 2.9 باشد، ریسک پیامدهای نامطلوب بارداری تا 19٪ افزایش می‌یابد و اگر به بیش از 5 برسد ریسک مزبور تا 70٪ افزایش می‌یابد.

توجه 3: حذف جنین در موارد چندقلویی[19]‌ می‌تواند باعث افزایش قابل ملاحظه سطح AFP (4 تا 9 برابر میزان نرمال) شود.

توجه 4: کاهش AFP (MoM[20](درشتی نوزاد) همراه است.

توجه 5: اگر افزایش AFP با گزارش جفت سرراهی[21] در سونوگرافی سه ماهه اول و یا دوم همراه باشد، احتمال افزایش وقوع اختلالات جدی جفت مثل پلاسنتا اکرتا،[22] پلاسنتا اینکرتا[23] و پلاسنتا پرکرتا[24] وجود دارد.

توجه 6: در موارد افزایش AFP بررسی پاتولوژی جفت از نظر کوریونیک ویلیتیس و ضایعات عروقی جفت توصیه می‌شود. زیرا این اختلالات سبب افزایش احتمال نشت AFP از گردش خون جنین به مادر می شود.

توجه 7: افزایشAFP، در مادرانی که مبتلا به اختلالات ترومبوفیلیایی هستند نیز دیده می‌شود.

توجه 8: افزایش AFP با افزایش ناخوشی[25] نوزادان نظیر آپگار پایین (نمره 4 تا 6)، آسفیکسی[26] و نیاز جنین به مراقبت‌های ویژه (نیاز به بستری در بخش مراقبت‌های ویژه نوزادان) همراه است.

توجه 9: ارتباط بالایی بین افزایش سطح AFP و سندرم مرگ ناگهانی نوزاد[27] مشاهده شده است.]19-14[

توجه 10: در جنین های دوقلویی قدرت تشخیص NTDs کاهش می یابد چرا که اگر یک جنین نرمال باشد، تولید پایین AFP در این جنین می تواند غلظت بالای AFP مترشحه از جنین دوم را بپوشاند و بنابراین بهتر است از Cut-off پایین تری برای بارداری های دوقلویی استفاده کنیم.

توجه 11: اندازه گیری MSAFP در زنان با BMI بیشتر و یا مساوی 40 مجاز نمی باشد.

توجه 12: طبق توصیه گایدلاین Perinatal Services BC Obstetric که در سال 2016 ارائه شده است، در زنانیکه دسترسی به یک آنومالی اسکن با کیفیت ندارند ، اندازه گیری MSAFP باید محدود شود ، بخاطر اینکه در مواردیکه ریسک اختلالات طناب عصبی و جداره شکمی در منطقه پر خطر قرار می گیرد ، پیگیری آن توسط یک آنومالی اسکن با کیفیت امکانپذیر نبوده و فقط منجر به ایجاد استرس و نگرانی در مادر می شود.



[1] . fetal structural anomalies

[2] . ventral or abdominal wall defects

[3] . gastroschisis

[4] . omphalocele

[5] . teratoma

[6] . cystic hygroma

[7] . choriocangioma

[8] . choriocarcinoma

[9] . Preterm Rupture Of Membranes (= PROM)

[10] . preterm delivery or birth

[11] . low birth weight

[12] . Katz

[13] . Harley

[14] . abruption placenta

[15] . oligohydroamnious

[16] . antepartum bleeding

[17] . prematurity

[18] . uterine artery Doppler

[19] . transabdominal multifetal reduction

[20] . macrosomia

[21] . placenta previa

[22] . placenta accreta

[23] . placenta increta

[24] . placenta percreta

[25] . morbidity

[26] . asphyxia

[27] . sudden infant death syndrome
 

مقالات مرتبط با موارد افزایش AFP در بارداری (بروز شده)

پرسش و پاسخ

سوال 1402/07/23

سلام وقت بخیر ۳۴ساله و بارداری اول به روش ivf و دوقلو هستم.(البته سه قلو بود که یکی در حال جذب میباشد) در آزمایش غربالگری اول nt1=1.9 و nt2=2 بود و در ۱۶ هفته و ۲روز آزمایش غربالگری دوم afp=80.3/mom afp=1.44 و hcg mom=1.07/ Risk NTD=1:770 /Risk pre-eclampsia=1:160 / Risk down,trisomy18=<1:20000 آیا در رنج نرمال هست،لطفا راهنمایی بفرمایید.ممنون

پاسخ مدیر 1402/07/23

جواب ازمایش ها را لطفا دقیق یادداشت بفرمایید و کامل . عدد MOM و CRL و تک تک ریسک ها و نوع دو قلویی را بفرمایید تا با دقت بیشتر پاسخگو باشیم .

سوال 1402/07/06

سلام وقت بخیر من چند وقت پیش سلفری دادم جوابش خوب بود دکتر برام afpهم نوشته بود که میزانش وتو هفته۱۷و۲روز ۴۲زده وکنارش کلمه اچ ونوشته به نظرتون بالاست؟

پاسخ مدیر 1402/07/06

عدد mom را یادداشت کنید تا دقیق راهنماییتان کنم

سوال 1402/07/04

عدد mom ۰.۶۲ هست. اون هم که گفته بودم ۱۷.۱۰ . سن ۳۲ سال، ۱۵ هفته و ۴ روز.

پاسخ مدیر 1402/07/04

عدد mom در رنج نرمال می باشد

سوال 1402/07/01

سلام. تو غربالگری سه ماهه اول توصیه به nipt شد نتیجه آزمایش سلفری همه رو ریسک پایین زد. پزشکم آزمایش afp نوشت نتیجه اش شد ۱۷.۱ با متد cl . سن دقیق بارداری هم ۱۵ هفته و ۴ ردز بود. تفسیرش@جیه با توجه به اینکه پایینتر از رنج‌نرمال هست.

پاسخ مدیر 1402/07/01

نگران نباشید و عدد mom را برایمان بفرستید .

سوال 1402/06/14

سلام ببخشید من چند روز پیش غربالگری دوم دادم، توی ۱۶ هفتگیم، همش نرماله فقط برای سندروم داون ریسک زده برام ،AFP رو زده ۱۹/۹۰ و mom رو زده ۰/۶۵ به نظرتون خطرناکه؟

پاسخ مدیر 1402/06/14

ریسک سندروم داون چه قدر است . خیر نگران نباشید . ریسک های تست غربالگری به معنای مشکل دار بودن جنین نیست بلکه صرفا جهت اطمینان از سلامت جنین و بررسی بیشتر انجام می شود

سوال 1402/06/12

با سلام و خسته نباشید .من ازمایش غربالگری دوم رو انجام دادم و نتیجه این است .عدد. 30 .AFp 62. و عدد1.92. mom آیا نرمال است خیلی نگرانم

پاسخ مدیر 1402/06/12

بله نگران نباشید

سوال 1402/06/09

سلام.وقت بخیر.من توی 18هفتگی آزمایش خون دادم. AFP زده 41.2 و MoM زده 0.84 این یعنی چی؟

پاسخ مدیر 1402/06/09

نرمال است

سوال 1402/05/22

سلام خسته نباشید ،جواب MOM برای من در آزمایش آمینوسنتز ۲.۷۸ هستش میخواستم بدونم آیا جنین مشکلش خیلی زیاده ،جواب nt هم در سونوگرافی گرافی ۴ بوده ،ممنون میشم راهنماییم کنید

پاسخ مدیر 1402/05/22

عدد NT جنین شما اگر 4 است بالاست 0و شما کاندید انجام آمنیوسنتز هستید . توصیه می شود آمنیوسنتز حتما انجام شود . اگر جنینی عدد NT اش بین 3.5 تا 4 میلی متر باشد احتمال اینکه یک بچه سالم بدنیا آورد ، 70% بوده و احتمال اینکه این بچه مشکلات کروموزومی داشته باشد 20% می باشد.اگر این جنین کاریوتایپ نرمال داشته باشد احتمال مرگ 2.5% ، احتمال وجود مشکلات ساختاری عمده 10% و احتمال مشکلات قلبی و عروقی 3%می باشد.

سوال 1402/05/21

سلام نتیجه ‌afp mom ۲.۴۰ ریسک ۱ در ۱۰۱ open spina bifida مثبته راهنمایی میکنین

پاسخ مدیر 1402/05/21

روند به این صورت است که :تکرار اندازه‌گیری AFP: اندازه گیری AFP به فاصله 10- 7 روز بعد از اولین اندازه‌گیری در مواردی که AFP MoM بین 3.5-2.5 و سن جنین کمتر از 19 هفته است. تکرار این تست به منظور اثبات روند رو به افزایش سطح AFP بر اثر اختلالات طناب عصبی باز است. در 5/3٪ بارداری‌ها AFP MoM بیشتر از 2 است و در 50% موارد با تکرار این تست پس از یک هفته نتیجه طبیعی می‌شود و به بررسی بیشتر نیاز ندارد. ج) مشاوره ژنتیک: به دلیل آنکه بسیاری از اختلالات ژنتیکی منجر به اختلالات طناب عصبی باز می‌شود مشاوره ژنتیک و در صورت لزوم انجام آمنیوسنتز برای بررسی اختلالات کروموزومی و ژنتیکی و اندازه‌گیری AFP مایع آمنیون توصیه می شود. در صورت بالا بودن AFP در مایع آمنیون، اندازه‌گیری استیل کولین استراز (برای اثبات نشت AFP از طناب عصبی) توصیه می‌شود. در صورت مثبت شدن استیل کولین استراز مایع آمنیون حتی با وجود طبیعی بودن یافته‌های سونوگرافی، تشخیص اختلالات لوله عصبی مسجل می‌شود.

سوال 1402/05/16

با سلام... الان هفته ۱۹هفته هستم. سونو ان تی که انجام دادم مشکوک ب سندذوم بودم. اما سونو هام و انومالی خوب بود. دکتر برا اطمینان بیشتر باز فرستادم ارمایش ژنتیک. و جواب Afp momشد ۲.۵۶.ایا بچم سندرومی هست؟؟؟

پاسخ مدیر 1402/05/16

نه نگران نباشید. مانیتورینگ جدید AFP همان آنومالی اسکن دقیق است . دوبار می باشد اگر خیلی زود آمده زیر 18 هفته باشد یک بار آنومالی اسکن زیر 18 هفته و یکی هم حدود 19 هفته و چند روز می باشد ولی اگر بین 18 تا 20 هفته تازهاقدام کردند یک بار باید در این زمان و یک بار هم در 22- 23 هفتگی آنومالی اسکن انجام شود

سوال 1402/03/06

سلام من غربالگری اول و دومم نرمال بوده و برای غربالگری دوم دکتر واسم فقط سونو تجویز کردند..آیا آزمایش دیگه‌ای مثل آلفا لازم هست که انجام بدم؟ الان هفته ۲۰ هستم

پاسخ مدیر 1402/03/06

در صورتی که نتیجه غربالگری توأم سه ماهه اول کمتر از ریسک تفکیک کننده (1:1100) باشد غربالگری سندرم داون پایان می‌پذیرد و بیمار فقط برای بررسی اختلالات لوله عصبی یا NTDs به منظور اندازه‌گیری آلفا فتوپروتئین و محاسبه AFP MoM در هفته 15 الی 16 حاملگی به آزمایشگاه ارجاع داده می‌شود و در صورت صلاحدید پزشک آنومالی اسکن در هفته 18 انجام می شود

سوال 1402/02/28

سلاممن در هفته16 غربالگری دوممafp:83با عدد mom:2.61بود و ریسک ntd:1/59زده بودو توی 18هفته و 3روز آنومالی انجام دادم و همه اندام های جنین و مغز و ستون فقرات کاملا نرمال بود. آیا با سونویی ک نرمال گزارش شده نیاز ب آزمایش دیگه ای هم هس؟

پاسخ مدیر 1402/02/28

مانیتورینگ جدید AFP همان نومالی اسکن دقیق است . دوبار می باشد اگر خیلی زود آمده زیر 18 هفته باشد یک بار آنئمالی اسکن زیر 18 هفته و یکی هم حدود 19 هفته و چند روز می باشد ولی اگر بین 18 تا 20 هفته تازهاقدام کردند یک بار باید در این زمان و یک بار هم در 22- 23 هفتگی آنومالی اسکن انجام شود

سوال 1402/02/28

سلام وقت بخیر الان ۱۷هفته و 2روز هستم هفته ی قبل ازمایش afp انجام دادم که عددmom2.15شد میشه راهنمایی کنید

پاسخ مدیر 1402/02/28

قاله ای تحت عنوان " موارد افزایش AFP در بارداری (بروز شده)" در سایت نیلو بارگزاری شده است، توصیه می شود که حتما مطالعه شود . به طور کل روند پیگیری آن به ترتیب ذیل است: الف) انجام سونوگرافی دو و یا سه‌بٌعدی: برای تأیید سن جنین، تشخیص دوقلو بودن و یا آننسفالی انجام می شود. (1 درصد بارداریها به صورت حاملگی دوقلویی می باشد که 2/3 آن دی زیگوت بوده و و 1/3 آن منوزیگوت می باشد). تکرار اندازه‌گیری AFP: اندازه گیری AFP به فاصله 10- 7 روز بعد از اولین اندازه‌گیری در مواردی که AFP MoM بین 3.5-2.5 و سن جنین کمتر از 19 هفته است. تکرار این تست به منظور اثبات روند رو به افزایش سطح AFP بر اثر اختلالات طناب عصبی باز است. در 5/3٪ بارداری‌ها AFP MoM بیشتر از 2 است و در 50% موارد با تکرار این تست پس از یک هفته نتیجه طبیعی می‌شود و به بررسی بیشتر نیاز ندارد. ج) مشاوره ژنتیک: به دلیل آنکه بسیاری از اختلالات ژنتیکی منجر به اختلالات طناب عصبی باز می‌شود مشاوره ژنتیک و در صورت لزوم انجام آمنیوسنتز برای بررسی اختلالات کروموزومی و ژنتیکی و اندازه‌گیری AFP مایع آمنیون توصیه می شود. در صورت بالا بودن AFP در مایع آمنیون، اندازه‌گیری استیل کولین استراز (برای اثبات نشت AFP از طناب عصبی) توصیه می‌شود. در صورت مثبت شدن استیل کولین استراز مایع آمنیون حتی با وجود طبیعی بودن یافته‌های سونوگرافی، تشخیص اختلالات لوله عصبی مسجل می‌شود.

سوال 1402/02/14

سلام وقت بخیر یه راهنمایی میخواستم من هفته بارداری ۱۶ هفته و شش روز هس جواب آلفا من شده ۴۴.۷۳ تو نتیجه رسک نوشتهH

پاسخ مدیر 1402/02/14

لطفا عدد MOM را برایم بنوسید تا دقیق تر راهنماییتان کنم

سوال 1402/02/05

سلام خسته نباشید در هفته ۱۵ غربالگری دوم انجام دادم afpmom زده ۳.۳۶وinhibinزده ۲.۲۷

پاسخ مدیر 1402/02/05

لطفا عدد MOM را برایم بنوسید تا دقیق تر راهنماییتان کنم .

سوال 1402/01/21

سلام من دوبارداری قبلیم در غربالگری اول بچه سالم وریسک حداقل بود اما درغربالگری۱۸هفته نشون میداد دچارهیدروپس فتالیس شوه یعنی ادم نواحی حیاتی ،ما تمامی ازمایش هاب عفونی وقند وتیروئید وژنتیک رو انجام دادیم وهیچ یک مشکلی نداشت فقط یه ازمایش ژنتیک فرستادن آلمان که بعد دوسال هنوزنیومده جوابش ومن دوهفته پیش فهمیدم باردارم ،ایا این مشکل ربطی به مصرف اسیدفولیک داره ؟من۴۰۰میکرو میخوردم کم نیس؟

پاسخ مدیر 1402/01/21

در بیماری هیدروپس فتالیس جنین دچار اِدِم شدید زیر جلدی همراه تجمع مایع در حفرات صفاتی و اطراف ریه می شود و همولیز شدید و اختلال عملکرد کبدی و آسیت رخ می دهند. دو نوع هیدروپس جنینی ایمیون که به علت ناسازگاری RH در گروه خونی مشخص می شود و نوع هیدروپس غیر ایمیون به دلایل مختلف بروز می کند. از علل ژنتیکی هیدروپس غیر ایمیون به موارد زیر می توان اشاره کرد. بیماری کم خونی آلفا تالاسمی اختلالات کروموزومی جنین نظیر سندرم ترنر یا سندرم داون یا دیگر اختلالات کروموزومی اختلالات و ناهنجاری های قلبی در جنین اختلالات اسکلتی بیماری های متابولیک نظیر پومپه برخی سندرم های ژنتیکی که عمدتا در ازدواج های فامیلی دیده می شود. در صورت بروز هیدروپس جنینی پس از رد هیدروپس ایمیون به علت ناسازگاری RH ، باید زوجین ابتدا از نظر تالاسمی آلفا مورد بررسی قرار گیرند و سپس کاریوتایپ زوجین صورت گیرد. پس از رد علل فوق بر اساس یافته های همراه سونوگرافی در جنین نظیر آنومالی های جنین در صورت شک به سندرم های ژنتیکی مرتبط با هیدروپس توصیه به بررسی زوجین با روش NGS می شود. شما به احتمال زیاد NGS انجام داده اید ولی به هیچ وجه نباید دو سال طول می کشیده .

سوال 1402/01/09

سلام.من فردا ۱۸ هفته میشم. غربالگری اولم اوکی بود. برای دوم nipt دادم که خیالم راحت باشه. من afp دکترم ننوشت برام. الان انجام بدم؟ نگرانم

پاسخ مدیر 1402/01/09

نه مورد بررسی قرار می گیرد

سوال 1401/11/15

سلام وقت بخیر بنده ۲۰ سال سن دارم هفته ۱۸ازمایش غربالگری دادم afp31.93lu/ml0.83momبوددرسنوگرافی انومالی ۱۸هفته پیلکتازی خفیف درکلیه راست ۳/۸میلیمتر وکیله چپ ۴میلیمتر بودایا‌احتمال سندرم داون وجود دارد.

پاسخ مدیر 1401/11/15

نگران نباشید در اکثر موارد رفع می شود تنها نیاز به بررسی بیشتر می باشد.قطر قدامی خلفی لگنچه کلیه های جنین زیر 4 میلی متر نرمال می باشد. که پلیکتازی خفیف بوده و پیلکتازی خفیف یک یافته شایع و معمول در سونوگرافی بوده که کمتر از 1 الی 2 % جنین هایی که پیلکتازی ایزوله داشته اند مبتلا به سندرم داون هستند.و 4-7 میلی متر Mild renal pyelectasis محسوب می شود و طبق پروتکل برای اطمینان خاطر کاندید تست NIPT می باشد چراکه این یافته همانطور که گفته شد جزو سافت ماركرهای سندرم داون محسوب می شود. و چنانچه NIPT نرمال شد باید بین هفته های 28-32 حداقل دوبار دیگر سونوگرافی انجام شود تا مطمئن شویم پیلکازی به سمت هیدرونفروز پیش نرفته است و یک بار هم در روز 3 یا 4 بعد از تولد طبق صلاحدید پزشک باید سونوگرافی انجام شود که اطمینان خاطر حاصل شود

سوال 1401/08/05

AFT = RESULT 20..6 IU/ML MOM = 0.89 در سن 15 هفتگی و 3 روزه نرمل است؟

پاسخ مدیر 1401/08/05

نگران نباشید مهم عدد mom است که در رنج نرمال می باشد و جای نگرانی نیست .

سوال 1401/06/22

سلام روزتون بخیر من ۲۳ سال سن دارم و باردارم در هفته ۱۸ و ۱ روز از بارداریم ازمایش afp دادم afp معادل ۱۵۳ نانوگرم بر میلی لیتر و 4.84 mom بود در هفته ۱۹ و ۱ روز مجددا تکرار کردم afp کم شده بود و به 92 نانوگرم در میلی لیتر و 2.52 mom رسیده بود ممنون میشم راهنماییم کنید و بگید که آیا نرماله؟

پاسخ مدیر 1401/06/22

جواب: وقتی کاهش پیدا کند نشانه آن است که منشاء افزایش آن مادر است نه جنین چرا که اگر مشکل از جنین بود انتظار داریم با افزایش وزن و سن جنین میزان آن بیشتر شود. یک آنومالی اسکن دقیق انجام دهید و بدقت ناحیه انتهای ساکروم و جداره شکمی جنین چک شود.

سوال 1401/05/06

سلام ازمایش غربالگری مرحله دوم من NTDs 1:83میباشد ولی تو نمودار ntds risksاز ۱۰۰یه مقدار بالاتر میباشد ایا جای نگرانی هست

پاسخ مدیر 1401/05/06

لطفاجواب ازمایش ها را کامل و با MOM یادداشت کنید تا دقیق تر راهنماییتان کنم .

سوال 1401/05/01

سلام عدد mom 4.03 ‌هست و عدد AFP 93.20 و NTD : screen positive هست ممنون میشم راهنماییم کنید.

پاسخ مدیر 1401/05/01

مقاله ای تحت عنوان " موارد افزایش AFP در بارداری (بروز شده)" در سایت نیلو بارگزاری شده است، توصیه می شود که حتما مطالعه شود . به طور کل روند پیگیری آن به ترتیب ذیل است: الف) انجام سونوگرافی دو و یا سه‌بٌعدی: برای تأیید سن جنین، تشخیص دوقلو بودن و یا آننسفالی انجام می شود. (1 درصد بارداریها به صورت حاملگی دوقلویی می باشد که 2/3 آن دی زیگوت بوده و و 1/3 آن منوزیگوت می باشد). تکرار اندازه‌گیری AFP: اندازه گیری AFP به فاصله 10- 7 روز بعد از اولین اندازه‌گیری در مواردی که AFP MoM بین 3.5-2.5 و سن جنین کمتر از 19 هفته است. تکرار این تست به منظور اثبات روند رو به افزایش سطح AFP بر اثر اختلالات طناب عصبی باز است. در 5/3٪ بارداری‌ها AFP MoM بیشتر از 2 است و در 50% موارد با تکرار این تست پس از یک هفته نتیجه طبیعی می‌شود و به بررسی بیشتر نیاز ندارد. ج) مشاوره ژنتیک: به دلیل آنکه بسیاری از اختلالات ژنتیکی منجر به اختلالات طناب عصبی باز می‌شود مشاوره ژنتیک و در صورت لزوم انجام آمنیوسنتز برای بررسی اختلالات کروموزومی و ژنتیکی و اندازه‌گیری AFP مایع آمنیون توصیه می شود. در صورت بالا بودن AFP در مایع آمنیون، اندازه‌گیری استیل کولین استراز (برای اثبات نشت AFP از طناب عصبی) توصیه می‌شود. در صورت مثبت شدن استیل کولین استراز مایع آمنیون حتی با وجود طبیعی بودن یافته‌های سونوگرافی، تشخیص اختلالات لوله عصبی مسجل می‌شود.

سوال 1401/04/27

سلام وقت بخیر من afp mom: 2.6 بود غربالگری اولم ریسک سندروم داوون ۱:۱۵۹ داشتم که در خفته ۱۳ cvs انجام دادم و‌نتیجه نهایی بچه مشکلی نداشت سونو انومالی هم ۱۷ هفته ۳ روز انجام دادم که دکتر گفت سالمه و نرمال بود اکو قلب هم انجام دادم نرمال بود اما باز هم نگرانم

پاسخ مدیر 1401/04/27

نگران نباشید تست CVS تست تشخیصی ب دقت بسیار بالا (بالاتر از 95%) دقت داردو باتوجه به نرمال بودن این تست و نرمال بودن نتیجه سونوگرافی آنومالی اسکن جای نگرانی نیست.

سوال 1400/12/12

سوال: سلام خسته نباشی خانمم29 سال سن داره که تو هفته هفدهم بارداری است سونو انجام داده که مشکلی ندارن و آزمایش خون AFP 28/80میباشد که با حرفHنشان شده اماMom 1/03و تو چهار تا تست زده اسکرین نگاتیو . من بابت اون حرفHیعنی بالا بودن استرس دارم ممنون میشم کمکم کنید. به واقعیت

پاسخ مدیر 1400/12/12

جواب: نگران نباشید مهم عدد mom است که در رنج نرمال می باشد و جای نگرانی نیست .

سوال 1400/12/04

سوال: سلام ازمایش امینو سنتز انجام دادم AFt رو نوشته ۲۴.۱۰ این یعنی چه در ضمن هفته ۱۶ و ۴روز باردارم

پاسخ مدیر 1400/12/04

جواب: تست بررسي سطح آلفا فيتو پروتئين است . لطفا عدد MOM را ياد داشت كنيد.

سوال 1400/09/08

سوال : سلام و عرض ادب ممنون میشم تفسیر این آزمایش را بفرمایید که هفته 15 بارداری انجام دادیم آمینوسنتز بود اما به همراه آن مقدار کم دیگری مایع را به آزمایشگاه معمولی دادیم و این جواب رو داده Alfa feto pro 16637

پاسخ مدیر 1400/09/08

جواب : لطفا عدد MOM را بنویسید

سوال 1400/04/05

سوال: سلام. ایا زمانی که غربالگری مرحله اول و دوم نرمال باشه و مغز سالم باشه آیا ممکنه که جنین عقب مانده ذهنی باشه؟

پاسخ مدیر 1400/04/05

جواب: می تواند به دلیل یک سری جهش های نادر ژنتیکی این اتفاق بیوفتد ولی موارد شایع عقب ماندگی در غربالگری و تستس های تشخیصی مورد بررسی قرار می گیرد و البته توجه داشته باشید غربالگری همانطور که از اسمش معلوم است تست تشخیصی نمی باشد و نمی توان با ان مظمئن به مشکل دار بودن جنین شد بلکه نشان دهنده این است که باید بررسی های بیشتری صورت بگیرد تا اطمینان از سلامت جنین حاصل شود.

سوال 1400/03/15

سوال: سلام ببخشید momخانم من ۵.۷۸هست باید چیکار کنم ازمایش غربالگری اول ولی سونو گفت crl51و ان تی ۱.۱۰

پاسخ مدیر 1400/03/15

جواب: جواب آزمایش را به طور کامل بنویسید تا دقیق راهنماییان کنم

سوال 1400/01/29

سوال: سلام ازمایش الفا فیتو پروتیین من مثبت شده است جواب این ازمایش در ازمایش امنیو سنتز بدست امده که مقدار mom:3.15هسش و مقدار afp:32061 هست ایا امیدی هس میشه راهنمایی کنید ممنون

پاسخ مدیر 1400/01/29

جواب: روند پیگیری آن به ترتیب ذیل است: الف) انجام سونوگرافی دو و یا سه‌بٌعدی: برای تأیید سن جنین، تشخیص دوقلو بودن و یا آننسفالی انجام می شود. (1 درصد بارداریها به صورت حاملگی دوقلویی می باشد که 2/3 آن دی زیگوت بوده و و 1/3 آن منوزیگوت می باشد). تکرار اندازه‌گیری AFP: اندازه گیری AFP به فاصله 10- 7 روز بعد از اولین اندازه‌گیری در مواردی که AFP MoM بین 3.5-2.5 و سن جنین کمتر از 19 هفته است. تکرار این تست به منظور اثبات روند رو به افزایش سطح AFP بر اثر اختلالات طناب عصبی باز است. در 5/3٪ بارداری‌ها AFP MoM بیشتر از 2 است و در 50% موارد با تکرار این تست پس از یک هفته نتیجه طبیعی می‌شود و به بررسی بیشتر نیاز ندارد. ج) مشاوره ژنتیک: به دلیل آنکه بسیاری از اختلالات ژنتیکی منجر به اختلالات طناب عصبی باز می‌شود مشاوره ژنتیک و در صورت لزوم انجام آمنیوسنتز برای بررسی اختلالات کروموزومی و ژنتیکی و اندازه‌گیری AFP مایع آمنیون توصیه می شود. در صورت بالا بودن AFP در مایع آمنیون، اندازه‌گیری استیل کولین استراز (برای اثبات نشت AFP از طناب عصبی) توصیه می‌شود. در صورت مثبت شدن استیل کولین استراز مایع آمنیون حتی با وجود طبیعی بودن یافته‌های سونوگرافی، تشخیص اختلالات لوله عصبی مسجل می‌شود.

سوال 1399/11/21

جواب: سلام خسته نباشید عدد afp تو هفته 16 برای من 64 و mom 1/96 و نوشته اسکرین نگاتیو و ntdهم زده یک به پانصد و هشتاد خوبه؟ یکم عدد بالاش نگرانم کرد

پاسخ مدیر 1399/11/21

جواب: مشکلی ندارد و نرمال است

سوال 1399/10/16

سوال: سلام میشه راهنمایی کنید Risk۱ ۱۵۷۴۰۰ ۰/۷۷ Afp

پاسخ مدیر 1399/10/16

جواب: لطفا MOM را بنویسید .

سوال 1399/09/20

سوال: سلام من هفته هفدهم بارداری هستم و ازمایش غربالگری ۳ ماهه ی دوم‌ دادم و Alpha.feto.protein ۲۵۸ است و بارداری من بصورت ۳ قلو بود و دو تا از جنین ها ریداکشن کردم الان یه جنین وجود داره و ازمایش غربالگری nd به این صورت شده ایا ریسک خطر ابتلا به nd وجود داره؟ لطفا جواب دهید

پاسخ مدیر 1399/09/20

جواب: mom ها و نتایج غربالگری را برایم بنویسید.

سوال 1399/09/17

سوال: سلام نتیجه آزمایش آلفا پروتئین من ب این صورته هفته ۱۶ ام انجام دادم Afp;1.05 Down’s: 1 in 2200 T18: 1 in 16000 Ntd: 1 in 14000 Pre-ecampsia: 1 in 25 جای نگرانی هس؟

پاسخ مدیر 1399/09/17

جواب: نه نگران نباشید ولی MOM را برایم یاد داشت کنید تا دقیق تر راهنماییتان کنم.

سوال 1399/08/19

سوال: سلام خسته نباشید من آزمایش غربالگری نوبت دوم ۱۵ هفته و ۲روز انجام دادم Alfa Feto:25.0 Mom:0.77 NTDs:19200 آیا مشکلی هست؟

پاسخ مدیر 1399/08/19

جواب: خیر این ریسک با قدرت تشخیص 85% در محدوده کم خطر می باشد و نرمال است.

سوال 1399/08/08

سوال: با سلام و خسته نباشید ۱۸ سال سن دارم و در هفته ۱۹ بارداری هستم . در ‌۱۶ هفته و ۵ روز آزمایش غربالگری نوبت دوم دادم. Afp 74 mom1.96 ریسک ntd 1:580 .سونو آنومالی هم انجام شد و هیچ مشکلی نبود. ریسک ntd چی میتونه باشه؟

پاسخ مدیر 1399/08/08

جواب: (NTDs ) (Neural Tube Defects) نوعی اختلال مادرزادی در مغز یا نخاع است لذا این تست به بررسی این اختلالات می پردازد. طی غربالگری سه ماهۀ دوم بارداری، ماده ای بنام «آلفا فیتو پروتئین» در خون مادر اندازه گیری می شود. چنانچه این ماده بالا باشد، احتمال ابتلا به NTDs مطرح می شود و باید آلفا فیتو پروتئین (FPα) مایع دور جنین اندازه گیری شود. در صورتی که AFP مایع آمنیوتیک نرمال باشد، وجود نقص لولۀ عصبی باز رد می شود؛ ولی در صورت بالا بودن AFP مایع آمنیوتیک، جهت تشخیص قطعی باید ماده ای بنام استیل کولین استراز در مایع آمنیوتیک اندازه گیری شود.

سوال 1399/07/22

سوال: باسلام بنده ۲۶سال سن دارم درهفته ۱۲سونوگرافی انجام دادم عدد ان تی ۲.۱۸بود crl:62 و آزمایش مربوطه fbhcg:22 mom:0.51 T21 prior risk:1 in 1240 T18 prior risk:1 in 12400 T13 prior risk:1 in 12400 Calculated risks: T21:1:17900 T18:<1:30000 T13:<1:30000 همچنین papp_a:3570.00 mom:1.38 درهفته ۱۵آزمایش afp با محاسبه momانجام دادم afp:32.0 و mom:1.04 Ntds prior risk:1 in 1000 Calculated risks:1:11500 آیا جواب آزمایشاتم نرمال است؟باتشکر

پاسخ مدیر 1399/07/22

جواب: بله این ریسک با قدرت تشخیص 85% در محدوده کم خطر می باشد و نرمال است.

سوال 1399/07/22

سوال: باسلام بنده ۲۶سال سن دارم درهفته ۱۲سونوگرافی انجام دادم عدد ان تی ۲.۱۸بود crl:62 و آزمایش مربوطه fbhcg:22 و mom:0.51 همچنین papp_a:3570.00 و mom:1.38 درهفته ۱۵آزمایش afp با محاسبه momانجام دادم afp:32.0 و mom:1.04هست آیا جواب آزمایشاتم نرمال است؟باتشکر

پاسخ مدیر 1399/07/22

جواب: عدد NT در محدوده نرمال می باشد.. ریسک سندرروم ها را برایم بنویسید تا دقیق راهنماییتان کنم.

سوال 1399/07/03

سوال: سلام آزمایشم خوبه Afp32.73ng/ml Non presntabt woman:0.89_8.78 Ms_Afp level:32.73ng/ml 0.88mom Risk of ntd:1 in 5,400

پاسخ مدیر 1399/07/03

جواب: نرمال است . AFP MoMکمتر از 2.5 می باشد و لذا نرمال است.

سوال 1399/06/29

سوال: سلام، من 35 سالمه و هفته 16بارداری هستم و آزمایش مربوط به این هفته رو انجام دادم، Alpha feto protein :34.43 MS-AFP LEVEL:34.43 ng/ml 1.08 mom RISK OF NTD : 1 in 500 نتیجه از نظر شما چطوره؟ تو قمست کامنت هم فقط نوشته : " The interpretation is for NTD only در ضمن دیابت بارداری دارم و انسولین و قرص آسپرین مصرف می کنم. سونو ان تی و آزمایش قبلیم ریسکشون خیلی کم بود. لطفا اگه امکان داره زودتر جوابمو بدید، نرماله؟ یا ریسکش بالاس، وزنم هم 78هست

پاسخ مدیر 1399/06/29

جواب: جواب: نرمال است. AFP MoMکمتر از 2.5 می باشد و لذا نرمال است.

سوال 1399/06/29

سوال: سلام خسته نباشید خواستم بدونم جواب آزمایش من چطور هست ms-afp level: 54.5 iu/ml 1.31mom ue3 level: 1.35ng/ml 1.17mom totle hcg(2t) level: 11641miu/ml 0.62mom 0.64 133.5 :inhibin _a level 133.5 pg/ml 0.64mom

پاسخ مدیر 1399/06/29

جواب: ریسک تری زومی ها را برایم بنویسید تا دقیق تر راهنماییتان کنم.

سوال 1399/06/29

سوال: سلام . لطف می کنید جواب آزمایش afpرو برام تحلیل کنید؟ ممنون میشم Age : 33.8 Ntds prior risk 1 in 1000 Weight 57.0 Gestational age 15w +6d Afp value 43.0 Corrected mom 1.19 mom

پاسخ مدیر 1399/06/29

جواب: نرمال است.

سوال 1399/06/24

سوال: سلام ۱۵ هفته و ۶ روز غربالگری دوم انجام دادم جواب به این صورته Aft value :35 Aft mom:1.17 Ntds:1:7960 لطفا بهم بگین آیا مشکلی هست

پاسخ مدیر 1399/06/24

جواب: نرمال است.

سوال 1399/06/19

سوال: سلام من در ۱۶w+1d آزمایش نقص لوله عصبی جنین دادم afp 93005 Mom9.16 بود.۲۸ سالمه توروخدا جواب بدید

پاسخ مدیر 1399/06/19

جواب: در حالت نرمال میزان AFP MoM کمتر از 2.5 است و هرگاه مقدارAFP MoM از 2.5 بیشتر شود، روند پیگیری آن به ترتیب ذیل است: انجام سونوگرافی دو و یا سه‌بٌعدی: برای تأیید سن جنین، تشخیص دوقلو بودن و یا آننسفالی انجام می شود. توجه داشته باشید. قدرت تشخیص AFP برای آننسفالی 88% و برای اسپاینا بایفیدای باز 79% است. این اختلالات معمولاً در سونوگرافی با رزولوشن بالا از هفته 18 به بعد قابل تشخیص بوده، ولی فرم‌های شدید آننسفالی زودتر از 16 هفتگی نیز در سونوگرافی قابل تشخیص است. مشاوره ژنتیک: به دلیل آنکه بسیاری از اختلالات ژنتیکی منجر به اختلالات طناب عصبی باز می‌شود مشاوره ژنتیک و در صورت لزوم انجام آمنیوسنتز برای بررسی اختلالات کروموزومی و ژنتیکی و اندازه‌گیری AFP مایع آمنیون توصیه می شود. در صورت بالا بودن AFP در مایع آمنیون، اندازه‌گیری استیل کولین استراز (برای اثبات نشت AFP از طناب عصبی) توصیه می‌شود. در صورت مثبت شدن استیل کولین استراز مایع آمنیون حتی با وجود طبیعی بودن یافته‌های سونوگرافی، تشخیص اختلالات لوله عصبی مسجل می‌شود. د) به دنبال طبیعی بودن نتایج آمنیوسنتز و رد دیگر عوامل مربوط به مادر (مثل تومورهای تخمدان، نژاد، سیگاری بودن، نسبت خونی با شوهر، منطقه جغرافیایی، کم‌خونی، جنس جنین)، جفت یا جنین، بالا بودن غیر قابل توضیح AFP با افزایش ریسک پیامدهای نامطلوب بارداری و اختلالات جفتی همراه است. به طور کل توصیه می شود که طبق صلاحدید پزشکتان یک مشاوره ژنتیک و یا ویزیت متخصص پریناتولوژیست صورت بگیرد

سوال 1399/05/29

سوال: سلام وقتتون بخیر Alpa زده۳۱.۷۳ Risk of ntd...1 In 4200 میشه ببینید خوبه یا نه؟ممنون میشم ازتون

پاسخ مدیر 1399/05/29

جواب: نرمال است. AFP MoMرا برایم بنویسید. اگر کمتر از 2.5 باشد قطعا نرمال است.

سوال 1399/03/06

سئوال: سلام روز خوش ۱۵ هفته و ۶ روز آزمایش غربالگری با afp25 و mom0.93 و ریسک ntd 1 به ۱۳۰۰۰ خیلی نگرانم مشکلی وجود داره؟

پاسخ مدیر 1399/03/06

جواب: خیر نرمال است.

سوال 1399/03/06

سئوال: با سلام. فرمودید عدد AFP MoM را براتون بنویسم. از آنجا که من فقط تست AFP را انجام دادم و سایر تست های غربالگری دوم را انجام ندادم، عدد Mom و ntd را در اختیار ندارم. با این حساب و تنها با اکتفا به عدد AFP(26.77) آیا نمیشه هیچ ابراز عقیده ای نسبت به نرمال بودن یا نبودن تست AFP و سایر موارد داشت؟ ممنون

پاسخ مدیر 1399/03/06

جواب: این عدد به تنهایی هیچ ارزشی ندارد. با آزمایشگاه تماس بگیرید و بخواهید که AFP MoM را محاسبه کنند و برایتان گزارش کنند.

سوال 1399/03/03

سئوال: سلام. در غربالگری اول کم ریسک بودم. در 15w2d فقط آزمایش AFP را انجام دادم که نتیجه 26.77 هست. لطفا بفرمائید طبیعی هست؟ و اینکه آیا بعد از 16 هفتگی میشه اسکن آنومالی را انجام داد؟ یا باید تا هفته 18 صبر کنم؟ بدون درنظر گرفتن جنسیت آیا تفاوت دیگه ای برای انجام بین هفته 16 و 18 وجود داره؟ ممنون

پاسخ مدیر 1399/03/03

جواب: عدد AFP MoM را برایم بنویسید. اگر کمتر از 2.5 باشد نرمال است. زمانیکه این عدد بیشتر از 2.5 باشد بهتر است در دو مرحله آنومالی اسکن (هم هفته 16 و هم هفته 18 انجام شود). بسیاری از اعضای جنین مثل گوش و کره چشم در انتهای هفته 19 تا 20 تکمیل می شود که در هفته 16 قابل تشخیص نیست.

سوال 1399/02/28

سئوال: سلام. 16هفته و4روز بودم. غربالگری نوبت دوم انجام دادم. afp را گزارش کرده 40/1. Mom را گزارش کرده1/33. و ntdرا گزارش کردهlow risk. ولی در کنار afpگزارش شده Hیعنی مشکلی دارم؟ خیلی نگرانم!

پاسخ مدیر 1399/02/28

جواب: نگران نباشید، نرمال است.

سوال 1399/02/21

سئوال: سلام من انانسفالی بودم سقط کردم الان میخوام دوباره حامله شم چیکار کنم

پاسخ مدیر 1399/02/21

جواب: حتماً سه ماه قبل از بارداری ویزیت متخصص زنان بشوید و یک سری تست های چک آپ برایتان انجام شود و اسیدفولیک هم با دوز 5 میلی گرمی شروع شود.

سوال 1399/02/17

سئوال: با سلام ۳۸ ساله هستم. در هفته ۱۸، تست کواد مارکر انجام دادم. مقدار AFP ۹۲ و Mom رو ۲.۰۸ نشون داده که ریسک NTDs در محدوده high risk گزارش شده. NTDs: 1:37 لطفا راهنمایی کنید نیاز به تکرار آزمایش خون هست؟ ضمنا آنومالی اسکن دقیقی در شروع هفته ۱۸ انجام دادم که لوله عصبی و مغز رو کاملا طبیعی نشون داده

پاسخ مدیر 1399/02/17

جواب: پس جای نگرانی وجود ندارد.

سوال 1399/02/16

سئوال: سلام، وقتتون بخیر، من ۳۱سال سن و در ۱۵هفته طبق آزمایش عربالگری دوم، مقدار afp:36/7 و مقدار mom: 1/51 و ریسک ntd: 1 in 1900بوده، آیا این مقدار نرمال است؟ ممنون از شما

پاسخ مدیر 1399/02/16

جواب: با قدرت تشخیص 80% ریسک اش در محدوده کم خطر از نظر اختلالات طناب عصبی و جداره شکمی می باشد. - فقط يك آنومالي اسكن دقيق در هفته ١٨ تا ٢٠ براي رد اختلالات ساختاري جنین انجام دهيد. فقط دقت شود سونولوژیست بايد مدرك FMF برای انجام سونوي آنومالي اسكن را داشته باشد. براي اينكار اسم سونولوژيست را در سايت FMF چك كنيد.

سوال 1399/02/14

سئوال: سلام خاهش میکنم جواب سوال منو بدید من درشهر کوچکی هستم وآزمایش وسونو۱۷هفته دادم سونو گفتن مشکلی ندارد اما آزمایش باخط قرمز نوشته .Resultپایین زده 21.8وریسک Hآیا مشکل دارم تورو خدا راهنمایی کنید چون کم کاری تیروییدم دارم میترسم بخدا کمکم کنیدAlfafetoprotein

پاسخ مدیر 1399/02/14

جواب: نگران نباشید، عدد ریسک و میزان AFP MoM را برایم بنویسید.

سوال 1399/02/11

سئوال: سلام لطفا نظرتون رو بگید در غربالگری دوم عدد 54.00 :afp 1.51 :Mom ۲۵۰۰به 1 :NTD خیلی نگرانم لطفا در اولین فرصت جواب بدید با تشکر

پاسخ مدیر 1399/02/11

جواب: نگران نباشید با قدرت تشخیص 80% در محدوده کم خطر از نظر اختلالات طناب عصبی و جداره شکمی می باشد.

سوال 1399/02/05

سئوال: سلام وقت بخیر...دوقلو باردارم ۲۸ سالمه هفته نوزده مجدد آزمایش فتوپروتیین دادم به این صورت بوده...خیلی هم نگرانم... (serum afp 187) (Afp serum mom 2.41 ) (NTDs 1:110 ) (T21 prior risk 1:910) (T18 prior risk 1:6234)

پاسخ مدیر 1399/02/05

جواب: توصیه می کنم طبق صلاحدید پزشکتان یک مشاوره پریناتولوژیست انجام دهید.

سوال 1399/02/05

سئوال: سلام توروخدازودجواب بدین نگرانم غربال دومم آلفافتوپروتیینم72ومام2.18هفته15ام ان تی دی ریسکش فینال1.226و18.13هم فینال ریسک1.340همه چی کات آف نوشته خطرداره

پاسخ مدیر 1399/02/05

جواب: برای ریسک NTDs نگران نباشید یک آنومالی اسکن دقیق در هفته 18 برای رد اختلالات طناب عصبی و جداره شکمی انجام دهید و توصیه می کنم این جواب NTDs را به سونولوژیست نشان دهید که با دقت بیشتری انتهای ساکروم و جدار شکم را چک کند. در مورد ریسک تریزومی 18 و 13 هم: با قدرت تشخيص ٨٠٪‏ ريسك اش در محدوده خطر بينابين است و دو توصيه می توان برايتان انجام داد: ١- ترجيحأ: انجام تست NIPT (با قدرت تشخيص ٩٩٪) ٢- قابل قبول: انجام آنومالي اسكن دقيق به همراه ژنتیک سونوگرام در هفته ١٨ تا ٢٠ براي رد اختلالات ساختاري جنین و بررسی دقیق سافت مارکرهای سه ماهه دوم اختلالات آنوپلوئیدی و در صورت مثبت شدن هر يك از سافت ماركرها بيمار كانديد تست هاي تشخيصی شود (با قدرت تشخيص ٩٠٪). فقط دقت شود سونولوژیست بايد مدرك FMF برای انجام سونوي آنومالي اسكن را داشته باشد. براي اينكار اسم سونولوژيست را در سايت FMF چك كنيد.

سوال 1399/02/05

سئوال: سلام ...دوقلو باردارم 28 سالمه...هفته نوزده مجدد فتوپروتیین انجام دادم جواب اینطور بوده...نگرانم.....(serum Afp 187) (Afp serum mom 2.41) (Ntds 1: 110) (T21 prior risk: 1:910) (T18 prior risk: 1:6234)

پاسخ مدیر 1399/02/05

جواب: نگران نباشید یک آنومالی اسکن دقیق انجام داده و جواب این تست را به سونولوژیست نشان دهید که با دقت بیشتری انتهای ساکروم و اختلالات دیواره گوارشی هر دو جنین چک شود.

سوال 1399/01/31

سئوال: سلام من ۱۶ هفته و ۶ روزم رفتم غربالگری نوبت دوم دادم میگن ریسک سندرم دان بالاست باید آزمایش ژنتیک بدم میشه راهنماییم کنید afp با mom 0/89 و ue3 باmom0 /43 و hcg با mom 2/08 و Lnhibin A با mom 1/15 و فینال ریسک قرمز کشیده زیرش نوشته ۱:۵۲ خیلی ممنون

پاسخ مدیر 1399/01/31

جواب: با قدرت تشخيص 80% ریسک تان در محدوده پر خطر بوده و با توجه به جوابتان می توان دو تا کار برایتان توصیه نمود: 1- ترجیحأ: انجام تست آمنیوسنتز و یا CVS (با قدرت تشخیص بالای 99.5%) 2- قابل قبول: در صورت آنکه به دلایل موجه پزشکی انجام آمنیوسنتز پس از مشاوره توصیه نشود، مانند مسائل زیر می توان تست NIPT انجام دهید (با قدرت تشخیص بالای 99.0%) . این مسائل عبارتند از: ‎ ‎ ‏ - زنانی که وحشت زیادی از نمونه گیری تست های تشخیصی دارند، ‌‎ ‌‏ ‌‎ ‌‏ ‌‎ ‌‏ - زنانی که زیر بار ریسک سقط تست های تشخیصی نمی روند، ‏ - زنانی که خونریزی واژینال دارند و یا تهدید به سقط هستند، ‏ - زنانی که‎ ‎گروه خونی ‏Rh‏ منفی دارند،‎ ‎ ‏ ‌‎ ‌‏ ‌‎ ‌‏- زنانی که سابقه سقط مکرر دارند، به شرط آنکه کاریوتایپ پدر و مادر نرمال باشد، بشرط آنکه علت سقط مکرر ‏اختلالات کروموزومی نباشد، ‏ - زنانی که ‏HIV‏ و یا ‏HCV‏ مثبت هستند، ‏ - زنانی که ‏Hbe Ag‏ مثبت دارند و یا ‏HBV viral load > 1,000,000 copies/ml‏ ‏ ‏ - زنانی که جفت پایین دارند، ‏ - زنانی که مالتیپل فیبروما دارند، - زنانی که سابقه پارگی کیسه آب دارند، ‌‎ ‌‏ ‌‎ ‌‏ ‌‎ ‌‏- مواردی که کشت آمنیوسیتها موفقیت آمیز نمی باشد، ‏ ‌‎ ‌‏ ‌‎ ‌‏ ‌‎ ‌‏- مواردی که با یک جنین طلایی مواجه شده ایم.‏ که عبارتند از: 1- جنینی که بعد از چندین سال ناباروری حاصل شده است،‏ ‏ ‌‎ ‌‏ 2- جنینی که از والدین با سن خیلی بالا حاصل شده است،‎ ‎ ‏ ‌‎ ‌‏ 3- جنینی که حاصل ‌‎ ART (Artificial Reproductive Technology)‌‏ مثل ‏IVF‏ و یا ‏ICSI ‌‏ می ‏باشد.‌‎ ‎——-

سوال 1399/01/24

سئوال: سلام در هفته ١٧ تست afp دادم mom شده 0.8 با ريسك ١:٥٠٠٠

پاسخ مدیر 1399/01/24

جواب: نرمال است.

سوال 1399/01/22

سئوال: Mom شده۱.۵۵

پاسخ مدیر 1399/01/22

جواب: نرمال است ، نگران نباشید.

سوال 1399/01/22

سئوال: سلام خسته نباشید AFP من در هفته ۱۷ بارداری شده ۴۶ چیکار باید بکنم

پاسخ مدیر 1399/01/22

جواب: عدد محاسبه شده برای MoM را برایم بنویسید. این عدد به تنهایی در بارداری ارزشی ندارد.

سوال 1399/01/21

سئوال: سلام خسته نباشی میخواستم بگم من در،هفته ۱۸‌بارداری،هستم ۸۶کیلو،هستم آزمایش آنومالی،انجام دادم alfa feto protein h4014اومده اونم با رنگ قرمز،میخوام بگم مشکلی ندارع خیلی نگرانم ممنون میشم جواب بدین🙏🙏

پاسخ مدیر 1399/01/21

جواب: این عدد به تنهایی ارزشی ندارد ، ریسک NTDs تان اگر مثبت است حداقل دو بار آنومالی اسکن دقیق انجام دهید. به سونولوژیست هم بگویید که ریسکتان مثبت است.

سوال 1399/01/12

سئوال: سلام 27سالمه و 52کیلو وزنم هست،هفته 15بارداری هستم آزمایش غربالگری اول نرمال بود ازمایش غربالگری دوم به شرح زیر هست: Afp:36/3 Estroil: . /38 InhibianA. :335/9 ممنون میشم راهنماییم کنید خیلی استرس دارم.

پاسخ مدیر 1399/01/12

جواب: ریسک نهایی محاسبه شده برای تریزومی ها را برایم بنویسید.

سوال 1398/12/27

سئوال: سلام. من 16هفته و4 روز تست غربالگری 2رو انجام دادم. Afp:42.2وcmom:2.27وNTDs: 1:161لطفأزودتر جوابمو بدین خیلی نگرانم

پاسخ مدیر 1398/12/27

جواب: نگران نباشید جوابتان خوب است.

سوال 1398/11/17

سئوال: سلام خسته نباشین من وزنم در آزمایش AFPاشتباه زدم تاثیر داره درجواب

پاسخ مدیر 1398/11/17

جواب: بله ولی اگر جوابتون در محدوده کم خطر و خیلی خوب است تاثیرش خیلی کمتر از جوابهایی است که در محدوده پرخطر و یا خطر بینابین می باشد.

سوال 1398/11/10

سئوال: سلام من در هفته ١٥ بارداري ازمايش الفا فتو پروتين دادم كه عددش١١.٨٦ بود سلفري هم دادم كه ريسكش كم بوده.رنج نرمال رو براي الفا فتو رده ٨.٨٦،الان خطري جنينرو تحديد مي كنه؟

پاسخ مدیر 1398/11/10

جواب: این عدد به تنهایی ارزشی ندارد ، عدد AFP MoM را برایم بنویسید.

سوال 1398/11/04

سئوال: سلام.هفته18بارداری ازمایش غربالگری سه ماهه دوم انجام دادم ,نتیجه به شرح زیر است. درحال حاظر هفته۲۰هستم. AFP 148 IU/mL Mom 5 hcg 95.6 IU/L Mom 3.97 uE3 3.439 IU/L Mom 1.84 nhibin_A 313pg/ml mom 1.84 TRISOMY 21:<1:30000 TRISOMY 18:<1:30000 SLOS:<1:965000 NTDS: 1:6 (SCREEN POSITIVE) وزنم 77 کیلو و سنت 32سال. خواهش می کنم تفسیر کنین. با تشکر

پاسخ مدیر 1398/11/04

جواب: با قدرت تشخيص ٨٠٪‏ ريسك اش در محدوده پر خطر از نظر اختلالات طناب عصبی است. يك آنومالي اسكن دقيق در هفته ١٨ تا ٢٠ براي رد اختلالات ساختاري جنین انجام دهيد. به سونولوژیست هم جواب آزمایش را نشان دهید که با دقت بیشتری همه چیز را چک کند. فقط دقت شود سونولوژیست بايد مدرك FMF برای انجام سونوي آنومالي اسكن را داشته باشد. براي اينكار اسم سونولوژيست را در سايت FMF چك كنيد.

سوال 1398/10/05

سئوال: ببخشید میگم آزمایش نمونه برداری گرفتی Afp۱۲۰۰۰ هزاره به چه معناست

پاسخ مدیر 1398/10/05

جواب: توی خون و یا مایع آمنیون این عدد در مایع آمنیون نرمال است ولی در خون بعید است چنین عددی بدست آمده باشد.

سوال 1398/09/23

سئوال: سلام ۳۰ ساله AFP:98.7 lU/ml MoM 3.19 OSB Screen Positive نگرانم میشه نظر بدید

پاسخ مدیر 1398/09/23

جواب: نگران نباشید، یک آنومالی اسکن دقیق انجام دهید و اگر این آنومالی قبل از هفته 18 انجام داده اید و مشکلی نبود یکی دیگر در هفته 19 حتما پیش یک سونولوژیست متبحر دیگری انجام دهید.

سوال 1398/09/12

سئوال: سلام،خانم ۳۶ ساله هستم،در هفته ۱۶ آزمایش آلفا انجام دادم،ممنون میشم نتیجه آزمایش من را مورد ارزیابی قرار دهید. Alpha ntd=38.4 Mom=1.32 Previous NTD=none Previous down,s=none Previous t13=no Previous t18=no Prev. Pre-ecampsia=no Insulin dependent diabetes=none Smoker=no CRL=61.0 mm Risk of NTD=1in4 100

پاسخ مدیر 1398/09/12

جواب: با قدرت تشخيص ٨٠٪‏ ريسك اش برای اختلالات طناب عصبی در محدوده كم خطر است. - فقط يك آنومالي اسكن دقيق در هفته ١٨ تا ٢٠ براي رد اختلالات ساختاري جنین انجام دهيد. فقط دقت شود سونولوژیست بايد مدرك FMF برای انجام سونوي آنومالي اسكن را داشته باشد.

سوال 1398/08/13

سئوال: سلام خسته نباشین میشه لطفابگین جواب آزمایش آلفا که دادم چطوره البته چندروزپیش آزمایش سل فری دادم که جوابش نرمال بودبچه سالم بودوجنسیتش هم پسر جواب آلفاAFP 25.6 ng/ml MoM 0.92 Age risk: at sampling date 1:105 Neural tube defects risk 1:6413

پاسخ مدیر 1398/08/13

جواب: با قدرت تشخیص 80% از نظر اختلالات طناب عصبی و جداره دیواره شکمی در محدوده کم خطر هستید.

سوال 1398/06/17

سئوال: سلام خسته نباشید ببحشید من تو هفته ۱۵ آزمایش کواد مارکر انجام دادم نتیجه آزمایشو زده غربالگری منفی احتمال مثبت بودن سندرم دوان. تریزومی۱۸و تریزومی ۱۳ را ازبین نمیبرد ب نطر شما مشکل داره؟؟؟ Ms-AFP level: 60ng/ml... mom2.81 uE3 level: 2.5ng/ml...mom0.78 Total hCG level: 22090miu/ml...mom 1.16 Inhibin-A level: 300pg/ml...mom 1.58 خواهشا زودتر جوابمو بدین الان تو ۱۸هفته‌م اگه مشکلی داره بهم بگین🙏🙏

پاسخ مدیر 1398/06/17

جواب: لطفاً ریسک نهایی محاسبه شده برای تریزومی ها را برایم بنویسید.

سوال 1398/06/07

سئوال: سلام خسته نباشید. 28 سالمه و سابقه دو تا سقط دارم. من تو 12 هفته و 6 روز آزمایش و سونو انجام دادم و توی سونو ان تی و ان بی و رشدش نرمال بود که نتایج زیر بود: Nt 1.2 معادل 83درصد مام Papp a 2938.30 معادل 46 درصد مام Bhcg 24.64 معادل 58 درصد مام ریسکها همه کمتر از 1 در 20000 بود اما ریسک داون با توجه به سن زده 1 در 1100 برا غربال دوم دکتر فقط afp نوشت که عددش 16.90 بود و رنج آزمایشگاه برای هفته 16 عدد 30 بود. خیلی پایینه....چه کار کنم؟

پاسخ مدیر 1398/06/07

جواب: در مورد جواب سه ماهه اول که ریسک نهایی مورد قضاوت قرار می گیرد و نه ریسک سن ، که در اینجا جواب شما نرمال است و با قدرت تشخیص 85% ریسک اش در محدوده کم خطر است. در مورد AFP هم از آزمایشگاه بخواهید که با توجه به سن جنین و وزنتان در هنگام نمونه گیری سطح AFP MoM را محاسبه کنند و اگر جواب در محدوده 0.5 تا 2 بود جای نگرانی وجود ندارد. عدد AFP به تنهایی در بارداری فاقد ارزش است.

سوال 1398/05/19

سئوال: سلام تورو خدا زود جوابمو بدین مردم از استرس جواب غربالگری دومم اینطوری بوده لطفا تفسیرش کنید..Afp123.00ng/mlو3.70momتوروخدازودجوابمو بدین

پاسخ مدیر 1398/05/19

جواب: نگارن نباشید تحت صلاحدید پزشکتان یک آنومالی اسکن دقیق پیش یک متخصص خوب انجام دهید تا سیستم عصبی و گوارش بدقت چک شود.

سوال 1398/05/05

سئوال: با سلام و خسته نباشید همسر بنده در هفته 15 و 3 روز جواب آزمایشش اینگونه است لطفا تفسیر فرمایید. MS-AFP level: 15.2 iu/ml 0.65 MOM

پاسخ مدیر 1398/05/05

جواب: نرمال است.

سوال 1398/04/27

سئوال: Afp=65.0 Risk ntd 1 in 550 Mom 1.98 در ضمن ۳۷ سال سن دارم و در هفته ۱۶ بارداری هستم ممنون میشم که نتیجه ازمایش رو بهم بگید

پاسخ مدیر 1398/04/27

جواب: نرمال است.

سوال 1397/12/13

سئوال: سلام ،من هفته ١٦ باردارى آزمايش غربالگرى سه ماهه دوم انجام دادم .الان هفته ١٨ هستم .جواب آزمايش به شرح زير است: The corrected MoM AFP (0.79) is located in the low risk area for neural tube defects. خيلى مضطربم ميترسم خطرناك باشه Age risk: at sampling date 1:778 Neural tube defects risk <1:10000

پاسخ مدیر 1397/12/13

جواب: با قدرت تشخیص 80% ریسک تان در محوده کم خطر است.

سوال 1397/10/23

سئوال: با عرض سلام و خسته نباشید اگه امکانش باشه جواب بندرو سریعتر بدین ممنون میشم من نتیجه ی غربالگری اولم خیلی خوب بود و همه ی فاکتورها ریسک پایین بود جهت غربال دوم فقط afp داده شد که جواب آن به این صورت است: AFP LEVEL :74.38 NG/ML , AFP MOM: 2.14 RISK OF NTD:1 IN 250 , SCREEN RESULTS: NEGATIVE یه دنیا سپاس

پاسخ مدیر 1397/10/23

جواب: با قدرت تشخیص 80% ریسک تان در محدوده کم خطر برای اختلالات طناب عصبی و جداره شکمی است.

سوال 1397/10/21

سئوال: من در هفته ۱۵ و ۴ روز طبق NT که طبق LMP ۱۴ و ۶ روز بود آزمایش آمنیوسنتز انجام دادم. جواب در محدوده نرمال بوده و آلفا فتو پروتئین در محدوده نرمال بوده است. با این اوصاف انجام تست AFP به صورت جداگانه ضرورت دارد انجام شود؟ با سپاس

پاسخ مدیر 1397/10/21

جواب: خیر

سوال 1397/06/17

سئوال: سلام.هفته18بارداری ازمایش غربالگری سه ماهه دوم انجام دادم ,تنیجه به شرح زیراست.درحال حاظر هفته۲۰هستم. Afp: 161, mom3.29 Ue3: 1.020, mom 0.90 Hcg 25.3 mom1.17 Inhbin.a 424,mom1,56 TRISOMY 21:<1:30000 TRISOMY 18:<1:30000 SLOS:<1:100 NTDS: 1:7 (SCREEN POSITIVE) گفتن حز حاملگی های hight risk است.و مقدار afp و ntdsبالاست.ایا سونو سه بعدی لازمه برای اطمینان انجام بدم.سنم۲۳و وزن۵۵.تشکر از شما

پاسخ مدیر 1397/06/17

جواب: نتیجه شما با قدرت تشخیص 80% در محدوده کم خطر از نظر اختلالات طناب عصبی و یا جداره شکم می باشد. پیگیری یا حداقل انجام دو سونوگرافی دقیق با بررسی جزئیات آناتومیک می باشد. اگر نرمال بود جای نگرانی وجود ندارد.

سوال 1397/05/10

سئوال: Trisomy21: 1:5 Trisomy18: 1:1299 Slos: 1:30000 NTDs: 1:264 ازمایشم اینه خطر داره یا نه

پاسخ مدیر 1397/05/10

جواب: ** قبل از پاسخ به اين سئوال بايد طبق آخرين پروتکل کشوری برای غربالگری سندرم داون اين مورد چک شود: - آزمايشگاه هایی می توانند اين تست را انجام دهند كه علاوه بر رعايت يك سری مسائل مهم كنترل كيفی و تضمين كيفيت، باید از تعداد نمونه کافی برای محاسبه مدیان در هر هفته بارداری، برخوردار باشد (حداقل 100 نمونه در هر هفته بارداری). به عبارت دیگر مدیان ها در هر آزمایشگاه و براساس جمعیت مراجعین آن آزمایشگاه باید تعیین و به روز گردد. در مراحل اولیه پذیرش نمونه ها، در صورتی که هنوز تعداد نمونه ها به حدنصاب لازم برای محاسبه مدیان نرسیده است، آزمایشگاه می تواند به مدت حداکثر سه ماه از مدیان هایی که شرکت پشتیبان نرم افزار در اختیار می گذارد استفاده نماید. چنانچه پس از گذشت این زمان نمونه های پذیرش شده به تعداد کافی نرسد، انجام این آزمایش ها باید متوقف گردد و برای تصمیم گیری درخصوص نحوه ادامه فعالیت مراتب به اداره امور آزمایشگاه ها اطلاع داده شده یا در سامانه اختصاصی جهت انجام هماهنگی های لازم با ازمایشگاه مرجع سلامت ثبت گردد. پس از چک اين آيتم جواب تست شما: با قدرت تشخيص 80% ریسک تان در محدوده پر خطر بوده و با توجه به جوابتان می توان دو تا کار برایتان توصیه نمود: 1- ترجیحأ: انجام تست آمنیوسنتز و یا CVS (با قدرت تشخیص بالای 99.5%) 2- قابل قبول: در صورت آنکه به دلایل موجه پزشکی انجام آمنیوسنتز پس از مشاوره توصیه نشود، مانند مسائل زیر می توان تست NIPT انجام دهید (با قدرت تشخیص بالای 99.0%) . این مسائل عبارتند از: ‎ ‎ ‏ - زنانی که وحشت زیادی از نمونه گیری تست های تشخیصی دارند، ‌‎ ‌‏ ‌‎ ‌‏ ‌‎ ‌‏ - زنانی که زیر بار ریسک سقط تست های تشخیصی نمی روند، ‏ - زنانی که خونریزی واژینال دارند و یا تهدید به سقط هستند، ‏ - زنانی که‎ ‎گروه خونی ‏Rh‏ منفی دارند،‎ ‎ ‏ ‌‎ ‌‏ ‌‎ ‌‏- زنانی که سابقه سقط مکرر دارند، به شرط آنکه کاریوتایپ پدر و مادر نرمال باشد، بشرط آنکه علت سقط مکرر ‏اختلالات کروموزومی نباشد، ‏ - زنانی که ‏HIV‏ و یا ‏HCV‏ مثبت هستند، ‏ - زنانی که ‏Hbe Ag‏ مثبت دارند و یا ‏HBV viral load > 1,000,000 copies/ml‏ ‏ ‏ - زنانی که جفت پایین دارند، ‏ - زنانی که مالتیپل فیبروما دارند، - زنانی که سابقه پارگی کیسه آب دارند، ‌‎ ‌‏ ‌‎ ‌‏ ‌‎ ‌‏- مواردی که کشت آمنیوسیتها موفقیت آمیز نمی باشد، ‏ ‌‎ ‌‏ ‌‎ ‌‏ ‌‎ ‌‏- مواردی که با یک جنین طلایی مواجه شده ایم.‏ که عبارتند از: 1- جنینی که بعد از چندین سال ناباروری حاصل شده است،‏ ‏ ‌‎ ‌‏ 2- جنینی که از والدین با سن خیلی بالا حاصل شده است،‎ ‎ ‏ ‌‎ ‌‏ 3- جنینی که حاصل ‌‎ ART (Artificial Reproductive Technology)‌‏ مثل ‏IVF‏ و یا ‏ICSI ‌‏ می ‏باشد.‌‎ ‎

سوال 1397/04/27

سئوال: با سلام وخسته نباشید .بنده غربالگری دوم کوادمارکر را در ۲۱هفته و۵روز انجام دادم که نتایج به شرح ذیل می باشد ممنون میشم که تفسیر آزمایش را بفرمایید Inhibin-a 357 و mom0.88 Un conjucated esteriol 3.5 و mom0.49 Alfa feto protein 135.5 و mom1.37 Beta-hcg 39514 و mom2.25 Nuchal measurement 1.6 و mom0.94 Papp-a level 1881 و mom0.35 Free B-hcg level 33.01 و momo.98 Fetal nasal bone:not reported Maternal age at edd:35 Weight:53 Gestation at data of 1st sample:13weeks 2 days Gestation at data of 2st sample:21weeks 5 days Screening result:screen nagativer Rick of downs:1 in 170(at term Risk of ntd:1 in 2300

پاسخ مدیر 1397/04/27

جواب: ** قبل از پاسخ به اين سئوال بايد طبق آخرين پروتکل کشوری برای غربالگری سندرم داون اين مورد چک شود: - آزمايشگاه هایی می توانند اين تست را انجام دهند كه علاوه بر رعايت يك سری مسائل مهم كنترل كيفی و تضمين كيفيت، باید از تعداد نمونه کافی برای محاسبه مدیان در هر هفته بارداری، برخوردار باشد (حداقل 100 نمونه در هر هفته بارداری). به عبارت دیگر مدیان ها در هر آزمایشگاه و براساس جمعیت مراجعین آن آزمایشگاه باید تعیین و به روز گردد. در مراحل اولیه پذیرش نمونه ها، در صورتی که هنوز تعداد نمونه ها به حدنصاب لازم برای محاسبه مدیان نرسیده است، آزمایشگاه می تواند به مدت حداکثر سه ماه از مدیان هایی که شرکت پشتیبان نرم افزار در اختیار می گذارد استفاده نماید. چنانچه پس از گذشت این زمان نمونه های پذیرش شده به تعداد کافی نرسد، انجام این آزمایش ها باید متوقف گردد و برای تصمیم گیری درخصوص نحوه ادامه فعالیت مراتب به اداره امور آزمایشگاه ها اطلاع داده شده یا در سامانه اختصاصی جهت انجام هماهنگی های لازم با ازمایشگاه مرجع سلامت ثبت گردد. پس از چک اين آيتم جواب تست شما: با قدرت تشخيص 95٪‏ ريسك اش در محدوده خطر بينابين است و دو توصيه می توان برايتان انجام داد: ١- ترجيحأ: انجام تست NIPT (با قدرت تشخيص ٩٩٪) ٢- قابل قبول: انجام آنومالي اسكن دقيق به همراه ژنتیک سونوگرام در هفته ١٨ تا ٢٠ براي رد اختلالات ساختاري جنین و بررسی دقیق سافت مارکرهای سه ماهه دوم اختلالات آنوپلوئیدی و در صورت مثبت شدن هر يك از سافت ماركرها بيمار كانديد تست هاي تشخيصی شود (با قدرت تشخيص ٩٠٪). فقط دقت شود سونولوژیست بايد مدرك FMF برای انجام سونوي آنومالي اسكن را داشته باشد. براي اينكار اسم سونولوژيست را در سايت FMF كه در لينك ذيل است چك كنيد. بعد از ورود به اين لينك يك نقشه كل جهان می آيد، سپس برويد روى نقشه ايران و كليك كنيد تا اسامى پزشکان دارای اين مجوز در ايران بيايد. https://fetalmedicine.org/lists/map/attendants/4

6LdfT2UfAAAAAAxZguzC6elM2sHztpu8uBz5oaJf